Lucht in verpakkingen: 5 tips om het te vermijden

7  min. leestijd 14 november 2022

    Uit een online survey1 van 2021 bleek dat Belgische e-commercepakjes tot wel 40% lucht bevatten. Op het eerste gezicht lijkt dit onbelangrijk, maar niets is minder waar. Een compacte verpakking zónder lucht is namelijk heel voordelig voor zowel webshops, consumenten als vervoerders. Daarom vragen we je om voor dit artikel eens ‘inside the box’ te denken. Zo bekijken we hoe je lucht in verpakkingen het best kan vermijden en waarom dit van zo’n groot belang is voor de doorsnee webshop.

    1. Vijf manieren om lucht in verpakkingen te vermijden

    Is deze verpakking niet te groot? Blijft er niet té veel lucht over in mijn doos? Vragen waar een inpakker vaak mee wordt geconfronteerd…. In een ideale wereld kies je voor een slimme en compacte verpakking zodat je weinig lucht mee vervoert. Zo creëer je lagere transportkosten en is er minder tot geen opvulmateriaal nodig. De ecologische voetafdruk van je bedrijf wordt bovendien kleiner. Hieronder vind je een overzicht van de populairste compacte verpakkingen.

    1.1  Dozen met variabele hoogte

    Wat deze doos zo uniek en populair maakt, is dat je hem altijd aan de omvang van je product kan aanpassen. Via de rillijnen op de zijkant kan je deze doos op verschillende hoogtes insnijden en toeplooien. Perfect dus om je doos aan te passen naargelang de hoogte van je product – én ideaal om overbodige lucht in de doos te vermijden. Om homogene of gelijkvormige producten te verzenden volstaat een standaard doos op maat maar als je dagelijks producten met verschillende vormen verzendt, adviseren we deze doos met variabele vulhoogte.

    Cartoon van een doos met variabele hoogte waarmee je lucht in verpakkingen kan vermijden

    1.2  Brievenbusdoosjes

    Brievenbusdozen kunnen met een buitenhoogte van slechts 2,8 cm net zo eenvoudig als een brief worden afgeleverd aan de eindklant. Hun platte vorm en kleine brievenbusformaat vermijden overbodige lucht. De meeste formaten zijn aangepast om perfect in een brievenbusopening te passen. Daardoor is er trouwens aanzienlijk minder kans dat ze in weer en wind achtergelaten worden door een haastige bezorger. Geen vervelende administratie, boze klachten of bestellingen die je opnieuw moet verwerken. Deze dozen zijn geschikt om lichtere en platte producten te verzenden zoals textiel of agenda’s.

    Cartoon duwt doos in brievenbus

    1.3  Verzendzakken

    In tegenstelling tot dozen kan je verzendzakken volledig platdrukken waardoor je een maximum aan ruimte bespaart en de hoeveelheid lucht bij de ‘last mile’ écht tot nul kan verminderen. Deze compacte verpakking heeft geen opvulmateriaal meer nodig en kan je bijzonder snel sluiten dankzij de kleefstrip. Er bestaan stevige plastic zakken maar ook milieuvriendelijke alternatieven van papier. Kortom, de ideale e-commerce verpakking om weinig kwetsbare producten zo snel en efficiënt mogelijk te verzenden.

    Cartoon staat imposant naast verzendzak waarmee je lucht in verpakkingen kan vermijden

    1.4  Postdozen

    Een postverpakking is uitgerust met rillijnen die je kan omplooien naargelang de dikte of hoogte van je product. Bovendien zorgen de flappen ervoor dat je elke zijde van de postdoos perfect rond je product kan wikkelen. Benut je de capaciteit van je postdoos maximaal, dan blijft er in feite géén lucht meer over binnenin de verpakking. Naast het ontbreken van opvulmateriaal zal je bovendien geen tape meer nodig hebben omdat de meeste exemplaren al zijn voorzien van een geïntegreerde kleefstrip. Met deze slimme verpakkingen kan je boeken en printdocumenten compact verzenden.

    2 cartoons spelen naast een doos

    1.5  Postdozen met binnenbescherming

    Voor zeer kwetsbare producten kies je een beschermende postdoos met schuimvulling of fixeerfolie. Deze speciale geïntegreerde bescherming vermijdt niet enkel overbodige lucht, het beschermt eveneens tegen schokken. Onthoud wel dat schuimvulling tegen krassen en schokken beschermt, terwijl fixeerfolie enkel tegen schokken beschermt.

    Voorwerpen zoals optische instrumenten en kleine mechanische stukken verpak je best in een doos met schuimvulling. Postdozen met soepele plastic fixeerfolie klemmen kleine kwetsbare producten met om het even welke vorm stevig vast aan de bodem. Om elektronische producten compact te verpakken gebruik je een doos met antistatische fixeerfolie.

    2 dozen met schuim en folie om lucht in verpakkingen te vermijden

    2. Waarom is verpakken zonder lucht belangrijk?

    Het vermijden van overtollige lucht in verpakkingen heeft een positieve impact op je logistiek en marketing. Het is financieel voordelig, ecologisch verantwoord, zeer praktisch en zelfs goed voor je imago. Laten we even in de details duiken.

    2.1  Verpak en verzend goedkoper

    Bij het berekenen van de transportkosten zijn er 2 onderdelen waar je onmiddellijk voordeel uit kan halen: het gewicht van je pakketten en de ruimte die ze innemen tijdens het transport.

    Ruimte

    Bij het maken van transportkosten koop je eigenlijk ruimte voor de verzending en betaal je niet enkel voor het pakketgewicht in de laadruimte. Door jouw gekocht stukje laadruimte te optimaliseren, bespaar je dus een hoop op onnodige kosten. Hoe optimaliseren we? Je kiest voor een slimme verpakking die zo weinig mogelijk lucht binnenin toelaat. We schetsen hier 2 voorbeelden:

    • Enerzijds passen tot wel 3 verpakkingen in jouw geoptimaliseerd stukje laadruimte in plaats van 1 veel te grote verpakking. Bijgevolg hoeft de transporteur minder trajecten af te leggen voor al je verzendingen wat resulteert in minder transportkosten. Dit kan zelfs over hele zeecontainers gaan.
    • Anderzijds gebruik je een slimme verpakking zodat je niet meerdere verpakkingen hoeft te gebruiken en je dus minder opvulmateriaal nodig hebt. Daardoor verdwijnen al een hele hoop verpakkingskosten als sneeuw voor de zon.

    Gewicht

    Het gewicht van pakketjes speelt evenzeer een voorname rol bij het berekenen van de transportkosten. De prijzen van koerierdiensten zijn deels afhankelijk van het gewicht van je pakketjes. Een aangepaste slimme  verpakking bevat geen overbodige lucht en heeft daarom geen opvulling nodig. Minder opvulkosten en minder opvulgewicht zorgen ten slotte voor minder verpakkings- en transportkosten.

    Cartoon steekt muntje in spaarvarken

    2.2  Verminder de impact op het milieu

    Naast het besparen op transportkosten verklein je ook de ecologische voetafdruk van je bedrijf. Met een geoptimaliseerde compacte verpakking creëer je enerzijds minder verpakkingsafval en zorg je anderzijds voor minder CO2-uitstoot.

    Minder verpakkingsafval

    Door veel te grote dozen en onnodig opvulmateriaal te vermijden help je de afvalstromen te verminderen. Je verlicht trouwens ook het werk van de consument aangezien hij minder afval moet weggooien.

    Minder CO2-uitstoot

    Minder lucht in een verpakking biedt meer mogelijkheden in de laadruimte van een voertuig. Een slim ingerichte laadruimte vermindert het aantal trajecten voor een transportvoertuig en het aantal voertuigen in totaal waardoor er minder brandstof wordt verbruikt.

    Cartoon toont een ecologisch logo

    2.3  Bescherm je producten beter

    In een kleine compacte ruimte zitten je producten steviger vast dan in een té grote ruimte. Dit zorgt ervoor dat je product tijdens de hele supply chain iets beter beschermd wordt tegen gevaren zoals stapelen, ruwe behandeling en schokken. Een verpakking zonder lucht sluit een beschadiging via schokken echter niet 100% uit. Verzend je erg kwetsbare producten, overweeg dan het gebruik van een schuimdoos of postdoos met fixeerfolie. Zo kan je heel wat drama’s vermijden.

    Cartoondoos draagt rode bescherming

    2.4  Hou je klanten extra tevreden

    Wie dagelijks veel met e-commerce bezig is, weet dat consumenten steeds gevoeliger worden voor milieubewuste verpakkingen. Hoewel een verpakking niet de grootste impact heeft op de ecologische voetafdruk van een bedrijf, blijft het toch een ecologisch werkpunt en iets waar de consument je zeker op zal beoordelen. Een onnodig grote verpakking of een verpakking met te veel opvulmateriaal (dus verpakkingen met veel lucht) geven nooit een goede indruk bij de eindklant, zeker in de wereld van e-commerce.

    Samen met de Belgische associatie van webshops Safeshops en tal van andere bekende spelers op de e-commercemarkt heeft RAJA rond dit thema een uitgebreide whitepaper gerealiseerd. Daarin kom je meer te weten over het belang van duurzame e-commerce en hoe de consument hier over denkt.

    Downloadformulier voor whitepaper sustainable e-commerce

    Bron:
    1  https://www.safeshops.be/app/uploads/2021/10/Belgian-online-shopper-survey-2021-release-safeshops-awards.pdf

    Over de auteur

    Arne Leën: Gepassioneerd door het schrijven van boeiende artikelen over verpakkingen, magazijnuitrustingen, kantoorartikelen en meer creëert Arne expertise en een uniek perspectief in de RAJA Blog. Met een focus op innovatie en duurzaamheid, stelt Arne lezers in staat om weloverwogen beslissingen te nemen in hun verpakkingsactiviteiten.
    Leave a reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *





     

    Populaire onderwerpen