Zorgeloos retourneren: hoe maak je als bedrijf het verschil?

3  min. leestijd 03 januari 2019

    De feestdagen liggen achter ons… Traditioneel het moment dat je magazijn vol begint te lopen met retourzendingen. We bekijken in dit artikel waarom een goed retourbeleid zo belangrijk is voor je bedrijf en op welke manieren je het retourneren vlekkeloos laat verlopen voor je klant.

    Retourneren: de cijfers spreken voor zich…

    In de VS is klant koning. En die koning stuurt tussen de 30 en 70% van zijn online bestelde producten terug, naargelang de sector – met kleding op kop (Optoro 2018). Vorig jaar werd er na de feestdagen voor maar liefst $90 miljard aan goederen geretourneerd. In de Europese B2C-markt variëren deze retourcijfers tussen de 25 en 50%. Ook in België is het retourneren van een online bestelling een nationale sport geworden. Zeven op de tien online shoppers heeft het ooit wel eens gedaan, zo klinkt het bij handelsfederatie Comeos.

    In 2018 moest koerierbedrijf UPS op 3 januari liefst 1,4 miljoen pakjes terugsturen in de VS. Het retourneren neemt zodanig grote proporties aan dat er in de VS ondertussen sprake is van een National Return Day. Benieuwd of we ons hier in Vlaanderen ook aan mogen verwachten.

    Retourneren in enkele cijfers:
    • 63% van de consumenten leest de retourvoorwaarden voordat ze een online aankoop doen (comScore).
    • 46% van de online shoppers verliet al ooit zijn winkelwagentje omdat een gratis retourbeleid ontbrak (Optoro).
    • En niet vergeten: volgens de Europese regelgeving mag elke consument zijn onlineaankoop binnen 14 dagen retourneren, zonder een reden op te geven.

    Alles om zorgeloos te retourneren 

    Onderzoek heeft aangetoond dat 83% van de consumenten meer online zouden kopen indien het retourbeleid eenvoudiger was (Reverse Logistics Association). Kies daarom voor het juiste verpakkingsmateriaal en bied je klanten een onvergetelijke service.

    1. Retourdoos of -postdoos

    Een retourdoos is onmisbaar voor elk soort webshop. Wat maakt deze doos zo geschikt voor het retourneren? Daarvoor moeten we kijken naar de twee sluitstrips op het deksel. De eerste strip wordt gebruikt door je inpakker om de doos te sluiten en te verzenden. De tweede strip wordt gebruikt door je klant: wil hij het pakje terugsturen, dan moet hij gewoon de zelfklevende band verwijderen, de doos sluiten en afleveren bij de pakjesdienst.

    Door deze dubbele sluitstrip moet je klant geen andere doos meer gebruiken, en zelfs geen plakband. Dat maakt zijn leven een stuk gemakkelijker, want hij moet niet langer op zoek gaan naar een geschikte doos. En jij bent ervan verzekerd dat je product in een goede staat weer tot bij jou raakt zodat je het opnieuw kunt aanbieden in je webshop. Win-win!

    Doos met retoursluiting om eenvoudig en snel te retourneren

    2. Retourenvelop

    Voor wie de retourenvelop nog niet kent, een kleine introductie: net zoals bij de retourdoos beschikt deze plastic envelop over een dubbele sluitstrip. De tweede sluitstrip wordt daarbij gebruikt om een bestelling eventueel te retourneren.

    Deze ondoorzichtige envelop of verzendzak is ideaal voor het verzenden van lichte en volumineuze producten. Webshops van kleding maken er bijvoorbeeld gretig gebruik van. De enveloppen zijn waterdicht en extra sterk doordat ze zijn gemaakt van polyethyleen.

    Omdat één beeld vaak meer zegt dan 1000 woorden hebben we voor jullie de onderstaande video gemaakt. In 60 seconden zie je hoe handig een retourverpakking kan zijn:

    3. Retouretiket

    Een retourdoos of -envelop is niet voldoende voor een succesvolle retourzending. Om het plaatje compleet te maken biedt je je klant best een retouretiket aan. Dit zelfklevende etiket, dat een aanvulling vormt op de leveringsbon of factuur, is ontworpen als extra service voor de klant.

    Het retouretiket bevat het retouradres van de bestelling. De klant moet eenvoudigweg het etiket op zijn doos of envelop plakken en terug aan de koerierdienst bezorgen. Het zijn deze kleine extra’s die ervoor zorgen dat het vertrouwen van klanten in je organisatie groeit – en dat zonder dat ze je ooit hebben ontmoet.

    Over de auteur

    Christophe Jansen: Christophe werkt als auteur voor RAJA. Als Content en Communicatie Specialist geeft hij vorm aan het verhaal achter RAJA's producten.
    Leave a reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *





     

    Populaire onderwerpen