Share
Brievenbusdoosjes: verzend sneller én goedkoper

Uit cijfers van Comeos1 blijkt dat Belgische online shoppers 64% van hun aankopen aan huis laat leveren. Niet elk pakje wordt echter bij de eerste poging met succes bezorgd. Een dure zaak voor koerierdiensten want ze moeten de dag daarna nóg eens dezelfde verplaatsing maken. En de consument is ook niet altijd in zijn nopjes omdat hij weer een dag langer moet wachten. Die kommer en kwel valt makkelijk op te lossen met brievenbusdoosjes en verzendzakken. Ze zijn aangepast aan de opening van een brievenbus waardoor een bestelling bij de eerste poging kan worden bezorgd. Jij blij! Je klant blij! Op naar meer!

Brievenbusdoosjes voor leveringen in een brievenbus

1. De voordelen van brievenbusdoosjes

Wanneer de grootte, het gewicht en de waarde van je goederen het toelaten, gebruik dan extra platte verpakkingen. Die passen vlotjes in een brievenbus en maken het leven voor jezelf en je klanten heel wat aangenamer (en ja, óók goedkoper).

De voordelen voor de consument/ontvanger

  • Geen gemiste leveringen meer en geen gedoe met het inplannen van een nieuwe bezorging.
  • Pakjes worden niet achtergelaten op onveilige plaatsen of buiten (in weer en wind).
  • Minder kans op oversized pakketten die de consument zouden opzadelen met té veel verpakkingsafval.

De voordelen voor de leverancier/verzender

  • Deze verpakking sluit doorgaans nauwer aan rond je product dan een standaardverpakking. Daardoor verbruik je op het einde van de rit veel minder verpakkingsmateriaal.
  • Met brievenbusdoosjes en verzendzakken heb je geen of amper opvulling nodig om je producten te beschermen. Dat is voor jou een stuk goedkoper!
  • Minder administratieve rompslomp en klachten van bestellingen die opnieuw moeten worden geleverd.
  • Er is minder opslagruimte nodig om de herleveringen in op te slaan.

2. Veelgebruikte verzendoplossingen voor brievenbussen

Brievenbusdoosjes

Dozen die je met hetzelfde gemak kan verzenden als een brief? Ze bestaan! De ‘brievenbusdoosjes‘ van RAJA hebben een hoogte van slechts 2,5 cm waardoor ze moeiteloos in een standaard brievenbusopening glijden. Meer daarover lees je hieronder in deel 3.

Met een brievenbusdoosje verpak je in principe elk mogelijk product dat door een brievenbusopening past. Ze zijn populair bij het verzenden van textiel (zoals kleding) en bij producten die iets te kwetsbaar zijn om in een verzendzak te versturen. Denk bijvoorbeeld aan sommige modeaccessoires of een boek met kwetsbare hoeken.

Brievenbusdoosjes

Verzendzakken

Een tweede populaire oplossing is de verzendzak. Doorgaans is hij gemaakt van scheur- en waterbestendig plastic (polyethyleen). Hij is recycleerbaar, soepel en superlicht waardoor je aanzienlijk kan besparen op je verzendkosten. Een verzendzak is ideaal bij het versturen van zachte materialen die weinig extra bescherming vereisen: kleding bijvoorbeeld, of modeaccessoires en knuffels.

Tot slot: verzendzakken duiken almaar vaker op in een papieren variant. Ze zijn dan gewoonlijk gemaakt van zeer sterk kraftpapier. Eenvoudig en makkelijk recycleerbaar dus.

Verzendzakken voor kleding en textiel

Kartonnen enveloppen

Nauw verwant aan de verzendzak, vinden we de kartonnen envelop. Gebruik hem voor het verzenden van onder meer boeken, schriften, dvd’s, cd’s, A4-posters, enz. Kortom, allerlei producten die een stevige, bijna onplooibare bescherming vragen. Om een kartonnen envelop te sluiten heb je twee mogelijkheden: ofwel kies je voor een envelop met sluitklep, ofwel voor eentje met een zelfklevende sluitstrip.

Kartonnen envelop voor boeken, schriften dvd's, cd's

3. Welke brievenbusafmetingen zijn gangbaar?

De Europese norm EN 13724:2002 standaardiseert de afmetingen van brievenbussen in heel Europa. Zo kan men alle standaard post met succes afleveren: of je nu een brief stuurt naar de Kerstman in het Hoge Noorden, of naar de paasklokken in Rome.

  • Opening gleuf = minimaal 23 cm breed x 3 cm hoog.
  • Bewaarruimte (dus de daadwerkelijke brievenbus) = 27 x 15 x 38 cm.

Deze ‘brievenbusregels’ werden in België het laatst aangepast in 2007. Toen stond e-commerce nog in zijn kinderschoenen. Zoveel jaar later is er natuurlijk enorm veel veranderd. Webwinkels schieten nog altijd als paddenstoelen uit de grond en zorgen ervoor dat dagelijks tienduizenden producten worden verzonden. Elke dag levert Bpost zo’n 175.000 pakjes in België. Tot 19% kan men niet afleveren bij een eerste poging.2

Nieuwe ontwikkelingen op de markt – zoals de pakketbrievenbus – zullen dit percentage verder moeten doen dalen. Dit soort brievenbus heeft een brede klep waarin de postbode ook grote pakketten kan deponeren. De vaste regel blijft wel: hoe compacter, hoe beter. Met de brievenbusdoosjes van RAJA draag je hierin makkelijk zelf je steentje (of pakje?) bij. 😉

Pakketbrievenbus voor e-shops

Bronnen:
1 www.comeos.be
2 www.hln.be/nieuws/binnenland/traditionele-brievenbus-moet-een-pak-groter-nieuwe-richtlijn-op-komst~ae2864f9/

Share this post

Christophe
Christophe

Categorieën: E-commerce & logistiek
1241 views

Reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Voer een reactie

Remplissez ce champ