Interview: een kijk op de online ontwikkeling van Rajapack

2  min. leestijd

    Al sinds 2002 is Rajapack commercieel actief op het internet. Hoe heeft die online ontwikkeling zijn vruchten afgeworpen? Het Nederlandse magazine Emerce ging in gesprek met Bart Lambrecht, marketingmanager, en Gidi Pluym, general manager van Rajapack in Nederland. Lees hier het volledige artikel van Emerce: Rajapack: ‘85% van de nieuwe klanten bestelt online’.

    De online verkoop bij Rajapack heeft doorheen de jaren een hoge vlucht genomen. Ondertussen is het zelfs zo dat 85% van de nieuwe klanten in Nederland online bestelt. Dat is het hoogste percentage van alle vestigingen van de RAJA Group in Europa. Maar ook bestaande klanten die vroeger belden om een order te plaatsen, vinden nu hun weg naar het online bestelplatform. De nieuwe generatie inkopers is opgegroeid met het internet en zal steeds vaker naar de pc of smartphone grijpen om online informatie in te winnen of om een bestelling te plaatsen.

    Rajapack heeft ambitieuze doelstellingen als het gaat om het percentage bestellingen dat online wordt afgewerkt. Opgeteld zitten de landen van de RAJA Group nu op bijna 50%. In 2022 moet dat 70% zijn. “Vergelijk dat met 2005 toen 3,75% van de omzet via de website afkomstig was en je ziet hoe snel het allemaal is gegaan,” zeggen Gidi en Bart. “Het afgelopen jaar is de omzet van Rajapack België en Nederland bovendien gestegen met 10%. Als je alleen naar online kijkt, dan is de stijging nog groter.”

    Een online ontwikkeling met een offline draagvlak

    De online aanwezigheid van Rajapack vormt slechts een deel van het verhaal. De ervaring heeft Rajapack geleerd dat online niet zonder offline kan. Zoals onze trouwe klanten weten, is september traditioneel de maand waarin er een nieuwe algemene catalogus verschijnt. Vanaf het moment dat deze papieren catalogus bij onze klanten aankomt, zien we een opvallende stijging in het websiteverkeer. Een bewijs dat online en offline elkaar aanvullen en een geheel vormen in een succesvolle omnichannel-aanpak.

    In een wereld waarin er steeds meer online wordt gecommuniceerd, slagen we erin om met onze offline communicatie een ander doelpubliek aan te spreken. Onze doelgroep wordt op een directere manier bereikt wat ons meer zichtbaarheid oplevert. De kans om gezien te worden wordt dus groter. Onze conclusie? Door offline met online te versterken geloven we er in dat 1 plus 1 gelijk is aan 3.

    RAJA en haar webshop

    Over de auteur

    Christophe Jansen: Christophe werkt als auteur voor RAJA. Als Content en Communicatie Specialist geeft hij vorm aan het verhaal achter RAJA's producten.
    Leave a reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *





     

    Populaire onderwerpen