TwitterFacebookLinkedInGoogle+Share
E-commerce special: 7 tips voor een geslaagde Black Friday 2017

Halloween is nog maar net achter de rug of we moeten al weer denken aan een volgend event: Black Friday! Tot voor enkele jaren nog volledig onbekend in onze contreien, maar vandaag de dag al uitgegroeid tot een van de topverkoopdagen in de e-commercesector. Bereid je e-commerce optimaal voor op deze hectische periode met deze 7 tips.

Waarom spreken we van Black Friday?

Sinds de jaren 1960 worden met Black Friday in de VS officieel de kerstkoopjes afgetrapt. Het is de vrijdag die volgt op het populaire Amerikaanse feest Thanksgiving. De dag na Thanksgiving hebben heel wat Amerikanen traditiegetrouw een dagje vrij. Het ideale moment dus, zo dachten winkeliers, om shoppers meteen bij de start van het eindejaarsseizoen naar hun winkels te lokken met fikse kortingen.

“Black Friday” betekent letterlijk ‘zwarte vrijdag’. Maar waarom zwart? Je zou kunnen denken dat het die dag ‘zwart ziet van het volk’ in de Amerikaanse shopping malls. Dat is zeker een feit… Volgens een andere theorie draait het ook om de omzetcijfers van de winkels. Black Friday is zo succesvol dat het de eerste dag van het jaar is dat winkeliers uit de rode cijfers raken en effectief winst beginnen te maken. Hun rode verkoopcijfers worden dus eindelijk ‘zwart’ of positief. In 2016 was Black Friday de op twee na beste verkoopdag voor de e-commercesector. Volgens Worldline werden er op 24 uur tijd maar liefst 6 miljoen transacties uitgevoerd!

7 e-commerce tips voor een geslaagde Black Friday

1) Kom met reële aanbiedingen

Black Friday bestaat ondertussen al enkele jaren in Europa. Europese consumenten weten dus beter en beter wat ze kunnen verwachten. Consumenten beginnen vaak al weken op voorhand je website in de gaten te houden om te achterhalen of de kortingen wel echt zijn. In het verleden bleken sommige websites vlak voor de start van de koopjes hun prijzen kunstmatig op te drijven. Zo leek het alsof ze mooie kortingen gaven maar eigenlijk deed de consument géén voordeel.

Vermijd dus reputatieschade en zorg ervoor dat je kortingen écht zijn. Wat is dan een goede strategie? Je kunt bijvoorbeeld overwegen om voor een kleine selectie producten een uitzonderlijk grote korting toe te kennen (waarna je bezoekers ook andere interessante producten ontdekken). Of om stapelkortingen te gebruiken: hoe meer een consument spendeert, hoe hoger het kortingspercentage waar hij/zij van profiteert.

2) Controleer grondig de mobiele versie van je website

Bij Black Friday draait alles om online aankopen. Een steeds groeiend aantal van die transacties wordt uitsluitend uitgevoerd met een smartphone. Naar het einde van het jaar piekt ook het aantal (mobiele) zoekopdrachten op Google. Het is dus cruciaal dat je e-commerce website mobile friendly is. Zorg er ook voor dat al je vormen van promotie en boodschappen aangepast zijn aan een weergave op een klein smartphonescherm.

3) Ontwikkel een Black Friday-strategie in 3 fases

Consumenten beginnen het web al af te schuimen ruim voordat Black Friday effectief van start gaat. Een volledige Black Friday-campagne spreidt je dus best uit over meerdere weken:

  • 1 tot 16 november: maak de consumenten warm voor je aanbiedingen. Zodra vastligt wat je aanbiedingen zullen zijn, begin je dit het best al te delen met je potentiële klanten. Een week voor de start van Black Friday kun je via sociale media en nieuwsbrieven al een tipje van de sluier lichten over mega deals die eraan staan te komen.
  • 17 november tot 2 december: tijdens deze week moet je Black Friday-campagne op volle toeren draaien. Je kunt ook overwegen om het te koppelen aan Cyber Monday (= de maandag volgend op het Black Friday-weekend).
  • 3 tot 18 december: dankzij Black Friday heb je waarschijnlijk heel wat nieuwe klanten kunnen binnenrijven. Behoud hun betrokkenheid en sla in je communicatie een brug naar Kerstmis – hét commerciële hoogtepunt van het jaar.

4) Personaliseer je campagnes via alle kanalen

Wanneer je je e-commerce klaarstoomt voor Black Friday moet je naast je website ook zeker denken aan andere kanalen. Denken we maar aan sociale media-platformen, je fysieke winkels, e-mails en nieuwsbrieven, enz.  Zorg altijd voor een gepersonaliseerde boodschap die duidelijk maakt waarom een consument op Black Friday bij jou moet zijn.

5) Houd je klanten altijd tevreden

Black Friday is een hectische dag! De koopgekte begint al donderdagnacht om klokslag middernacht. Zorg ervoor dat je voldoende handen hebt om 24 uur lang alles in goede banen te leiden. Niet enkel je promoties boosten speelt een rol, je moet ook zorgen dat je klanten tevreden blijven. Denk dus aan extra werkkrachten om alle bijkomende vragen en klachten zo snel mogelijk verwerkt te krijgen. Met een uitstekende klantendienst is Black Friday het uitgelezen moment om nieuwe websitebezoekers om te vormen tot trouwe klanten.

6) Maak een logistieke analyse van je magazijn

Tijdens de eindejaarsperiode bereiken de activiteiten in jouw magazijn waarschijnlijk een hoogtepunt. Zorg dus zeker voor voldoende personeel of integreer de juiste machines en verpakkingssystemen in je magazijn. Op Black Friday is het belangrijk dat je je pakjes zo snel mogelijk de deur uit krijgt om je klanten tevreden te houden. Een hoge productiviteit en efficiëntie zijn dus van groot belang!

Denk ook aan de voorraden in je magazijn. Op basis van de verkoopcijfers van de afgelopen jaren kun je wel inschatten hoeveel producten je op voorraad moet hebben. Maar een beperkte voorraad kan ook net werken als een overtuigingsmiddel: je moet er als consument snel bij zijn wil je kunnen profiteren van die super deal!

7) Controleer je e-commerce verpakkingen

Dit laatste punt mogen we zeker niet over het hoofd zien want zonder de juiste e-commerce verpakking kunnen je producten het magazijn natuurlijk niet verlaten. Zorg ervoor dat je zeker voldoende verpakkingsmateriaal in voorraad heeft. Je kunt voor je e-commerce verpakkingen onder andere kiezen voor:

TwitterFacebookLinkedInGoogle+Share
Christophe JANSEN

Categorieën: E-commerce en logistiek
150 views

Reactie geplaatst

Uw e-mailadres zal niet openbaar getoond worden. Verplichte velden zijn aangeduid met een *

Voer een reactie

Remplissez ce champ