Mamzel: van blije webshop tot duurzaam pakje

6  min. leestijd 28 april 2023

    Voor veel ondernemers stond de coronapandemie in 2020 gelijk aan een periode van grote veranderingen. Daarvan getuigt ook het verhaal van Mamzel. Ze ontwikkelden zich noodgedwongen van een homeparty-concept tot een volwaardige webshop, boordevol producten die je met een grote smile kan omschrijven als ‘blijmakers’. Die omschakeling naar de digitale wereld vroeg om een heel andere manier van ondernemen. Plots moesten er véél meer pakjes worden voorbereid, die soms ook aan andere eisen moesten voldoen. In dit interview doen we uit de doeken hoe RAJA hen hierbij kon helpen en welke oplossingen er werden gekozen.

    Kim Severy, Mamzel’s leading lady, duikt samen met ons (en een goede kop koffie) in het verhaal achter Mamzel. Ze legt ons uit welke uitdagingen er op haar weg lagen en hoe RAJA als leverancier heeft kunnen bijdragen aan de huidige webshopformule. In 2022 lanceerden ze een gloednieuwe e-shop die nóg beter beantwoordde aan hun DNA en aan de gebruiksgemakken die de klant vandaag wenst. Dat bleek een schot in de roos te zijn want diezelfde webshop won in 2022 de Customer Friendliness Award. Daarnaast werd Kim bekroond met de Award voor E-commerce Personality van het Jaar (uitgereikt door Safeshops.be). Een mooie erkenning voor het verrassende parcours dat ze samen met haar team heeft afgelegd.

    Kim Severy van Mamzel toont met trots haar Award voor E-commerce Personality van het jaar 2022

    Hoe zou je de filosofie van Mamzel het best kunnen omschrijven?

    “Mamzel is een webshop vol , voor en door blijmakers. Dat willen we doen op alle mogelijke manieren. En dat verhaal begint uiteraard al met de producten die we aanbieden: mode- en woonaccessoires, cadeaupakketten, leesvoer, verzorgingsproducten, en ga zo maar door… Allemaal dingen waar onze klanten blij en gelukkig van kunnen worden.

    Die blijmakers zijn niet enkel de producten, maar ook de leveranciers erachter, de ervaring op de webshop, de posts op sociale media, én de verpakkingen die we gebruiken. In alles wat we doen willen we een meerwaarde creëren met veel aandacht voor een happy mindset.

    Mamzel is trouwens niet altijd een ‘voltijdse’ webshop geweest. Eigenlijk zijn we begonnen met een homeparty-concept. Onze ‘mamzellen’ brachten onze blijmakers dan rechtstreeks bij je in de woonkamer. Tijdens de coronapandemie was het echter niet langer mogelijk om in groep thuis af te spreken. We hebben dan snel beslist om onze pijlen 100% te richten op onze webshop. De omschakeling naar dit nieuwe model vroeg om een andere manier om met onze producten om te gaan. We moesten bijvoorbeeld voortaan veel grotere hoeveelheden verwerken voor een verzending via een koerierdienst – en daar wilden we toch ook liefst een vleugje vrolijkheid aan blijven toevoegen. RAJA was als verpakkingsspecialist de ideale partner om daarvoor mee in zee te gaan.”

    Hoe beantwoordt RAJA aan jullie verwachtingen van een leverancier?

    “Bij de keuze van een leverancier let ik veel op het aspect duurzaamheid. Elk bedrijf moet zijn steentje daaraan kunnen bijdragen. Biedt het bedrijf het juiste soort producten aan? En is de werking van het bedrijf op zich wel duurzaam? RAJA voldoet voor ons volledig aan die verwachtingen. Verpakkingen zijn nu eenmaal nodig in de e-commercewereld. Het is voor ons belangrijk dat we dat kunnen doen met gerecycleerde en recycleerbare materialen – die we dan liefst ook nog eens lokaal kunnen aankopen.

    In de tweede plaats is RAJA voor ons een wendbaar en flexibel bedrijf. Toen we de omschakeling maakten naar een 100% webshop moesten we plots een heel ander soort producten aankopen. Zo hadden we een veel groter assortiment aan doosformaten nodig, en aangepast opvulmateriaal. RAJA kon hier snel op inspelen en liet ons kennismaken met oplossingen die we zelf helemaal nog niet kenden. Een voorbeeld daarvan is de Fillpak TT papierkussenmachine. Sinds we deze papierkussens gebruiken merken we dat onze producten veel steviger zijn verpakt waardoor er minder vaak retours zijn. Dat bespaart ons heel wat kosten op het einde van de rit.

    En tot slot is er het persoonlijk contact, in ons geval met Chris van het RAJA Sales Team. Een aspect waar ik zelf veel waarde aan hecht. Dat geeft me veel gemoedsrust en neemt veel werk voor mij uit handen. Heb ik een nieuw product nodig (zoals een nieuw formaat doos), dan weet ik dat mijn vaste contactpersoon bij RAJA dat probleemloos voor me kan uitzoeken. Zo win ik een massa tijd.”

    Gesprek met Kim Severy

    Welke RAJA-producten gebruikt Mamzel zoal?

    “Voor ons is het een voordeel dat RAJA een onestopshop is. We kunnen in 1 keer vanalles bundelen en bestellen voor ons hele bedrijf. Al sinds de begindagen van Mamzel bestellen we bij RAJA kartonnen dozen en ander verpakkingsmateriaal. Enkele jaren geleden kwamen daar meer producten bij van papier zoals opvulsnippers, een papierkussenmachine en bedrukte papieren tape.

    Dat kunnen we dan aanvullen met kartonnen magazijnbakjes, kantoorartikelen, printpapier en wc-papier. Dat wordt nog eens allemaal bijzonder snel geleverd (vaak al de volgende werkdag) zodat we echt nooit zonder komen te zitten.”

    Sustainability is onlosmakelijk verbonden met e-commerce. Hoe gaat Mamzel hiermee om?

    “De unboxing experience speelt voor ons een grote rol. Want ook dát is een vorm van ‘blij maken’. In de eerste plaats draait het unboxen om het product dat je hebt gekocht, maar wat met de verpakking? Mensen willen geen zwaar beschadigde doos ontvangen, daar wordt niemand gelukkig van. Een goede en stevige verpakking is dus onmisbaar voor ons. Daarnaast speelt eveneens het ecologische karakter van die doos een heel grote rol. Mamzel kiest bewust voor verpakkingen van een mono-materiaal, zoals papier.

    Tot enkele jaren geleden gebruikten we vaak nog plastic bij het verpakken, zoals bubbelfolie of tape. Dankzij Tom, onze vaste contactpersoon bij RAJA, hebben we dan andere materialen leren kennen en zo zijn we bewust overgestapt op papier. Een kartonnen doos combineren we vandaag dus met papieren opvulmateriaal en een papieren tape. Dat kan onze klant nadien dan tezamen sorteren. Dat zorgt voor heel wat minder frustratie. En daar doen we het voor!”

    Kim van Mamzel gebruikt dankzij RAJA bedrukte papieren tape voor het sluiten van haar dozen

    Welke toekomstplannen liggen er nog in het verschiet voor Mamzel?

    “De ‘web’ in onze webshop staat tegenwoordig meer en meer tussen haakjes. In ons warehouse bieden we nu de mogelijkheid om producten rechtstreeks te komen kopen. Zo geven we onze klanten de vrijheid om onze blijmakers fysiek te ervaren, om ze te voelen, ruiken, beluisteren, enz. We merken dat klanten die ons bezoeken hier echt nood aan hebben en die fysieke ervaring enorm appreciëren. Ons warehouse is dus allesbehalve een traditioneel magazijn. Het voelt veel warmer en gezelliger aan. De sfeer van de webshop trekken we hier helemaal door. Mensen moeten zich welkom voelen om ook hier te komen shoppen.

    Ten tweede kijken we met volle aandacht naar wat de toekomst zal brengen voor e-commerceverpakkingen. Het voorstel van de nieuwe Europese Verpakkingswet (PPWR) spreekt erover dat een doos vaker moeten kunnen worden hergebruikt. Daarvoor zijn nieuwe soorten dozen nodig en een nieuwe manier van denken in de Belgische logistiek… We weten dat RAJA bezig is met nieuwe projecten om hierop in te spelen en kijken er dus naar uit om verder met hen te blijven samenwerken.”

    Gestapelde dozen met erboven een bedrukte tape met het logo van Mamzel

    Over de auteur

    Christophe Jansen: Christophe werkt als auteur voor RAJA. Als Content en Communicatie Specialist geeft hij vorm aan het verhaal achter RAJA's producten.
    Leave a reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *





     

    Populaire onderwerpen