Monoverpakkingen voor e-commerce: hoe duurzaam verpak jij al?

8  min. leestijd 24 mei 2023

Bij monoverpakkingen draait het erom dat je verpakt aan de hand van slechts 1 grondstof. Je hele verpakking is dus samengesteld uit énkel papier, of énkel plastic. Wat je kiest maakt niet echt uit, zolang het 1 materiaal is dat nadien makkelijk tezamen is te sorteren. Dat is natuurlijk goed voor het milieu, maar ook voor de unboxing experience. Want makkelijk sorteren geeft de eindklant een positieve afsluiter. Ben ook jij klaar om te kiezen voor mono?

1. Wat zijn monoverpakkingen?

Monoverpakkingen zijn een verzamelnaam voor verpakkingen die een volledig zuivere samenstelling hebben. ‘Mono’ is een Grieks woord voor ‘één’, en daar draait het uiteindelijk om. Een monoverpakking kan bestaan uit énkel papier, plastic, aluminium of andere materialen… op voorwaarde dat je er geen andere grondstoffen mee mengt.

Dankzij hun zuivere samenstelling spelen ze een grote rol in de circulaire economie. Wanneer een volledige verpakking is gemaakt uit slechts 1 grondstof, dan kan je het nadien veel makkelijker tezamen sorteren en herwerken voor recyclage. Dat maakt het leven al snel een pak eenvoudiger, én duurzamer.

Stapels kartonnen en papieren monoverpakkingen met recyclage symbool in het midden

Hoe je het ook draait of keert, e-commerce is niet meer weg te denken uit ons leven. Toekomstgericht mogen we de milieu-impact van verpakkingen niet uit het oog verliezen. Daarom kiest RAJA bewust voor oplossingen die deze impact zo veel mogelijk beperken en inspelen op circulariteit. Ook voor jouw webshop kan je kiezen uit tal van duurzame verpakkingen en innovaties.

Bart Lambrecht, Marketing Director bij RAJA Benelux

2. Welke voordelen hebben monomateriaal verpakkingen?

E-commerce en duurzaamheid zijn meer dan ooit onafscheidelijk. Je klanten bekijken elke verpakking door een duurzame bril en beoordelen zo de ecologische voetafdruk van je shop. Monoverpakkingen spelen hier perfect op in. Ze zorgen voor een milieuvriendelijke verpakking, ze dragen bij aan een positieve unboxing experience én ze zijn conform met de nieuwe Europese Verpakkingswet. Hoe dat precies zit, lees je hieronder.

2.1 Verklein je milieu-impact

Monoverpakkingen kan je na gebruik eenvoudig tezamen sorteren binnen een en dezelfde afvalstroom. Dat maakt het recyclageproces nadien ook een stuk makkelijker. Hierdoor gaat er veel minder afval verloren en hebben we op termijn minder nieuwe grondstoffen nodig. Dit proces noemen we een circulaire economie. Door te kiezen voor monomaterialen garandeer je dus een langere levenscyclus voor onze grondstoffen.

Een ander punt dat hier nauw mee samenhangt, is de vermindering van de CO2-uitstoot. Wanneer we inzetten op circulariteit is er minder ontginning nodig én minder transport van nieuwe grondstoffen – activiteiten die best wel wat CO2-uitstoot met zich meebrengen.

Rode vrachtwagen met verschillende formaten monomateriaal dozen in de laadruimte

2.2 Verbeter je klantbeleving

In een onderzoek van Pro Carton uit 2021 doken een aantal interessante antwoorden op over milieuvriendelijk verpakken. Ook anno 2023 kunnen we gerust stellen dat deze cijfers nog meer dan relevant zijn. Ecologisch verpakken voor je klanten is de boodschap!

  • Meer dan 58% van de ondervraagden recycleert meer dan vroeger en bestelt minder plastic verpakkingen.
  • 61% van de deelnemers beschouwt de milieu-impact als een belangrijke factor bij hun aankopen.
  • 93% waardeert een supermarkt of retailer met proactieve en ecologische initiatieven meer dan een supermarkt of retailer die zich afzijdig houdt.
  • 65% van de ondervraagden zijn veranderd van merk omdat ze twijfels hadden bij de verpakkingswijze.

Voor je klant zou het toch heel handig zijn als hij zijn hele verpakking in 1 keer kan sorteren, zonder alles nog te moeten scheiden? Dat vermijdt een hoop frustraties bij het weggooien van je pakketje. Zolang elk onderdeel van de verpakking dezelfde zuivere samenstelling heeft, is dit perfect mogelijk. Je bezorgt je klanten hiermee een frustratievrije unboxing. Wil je hier graag meer over weten? Lees dan verder in ons artikel over frustratievrij verpakken.

De vrouw opent een monoverpakkingsdoos met een glimlach op haar gezicht

2.3 Bereid je voor op de nieuwe Europese verpakkingsregels

Eind 2022 lanceerde de EU een nieuw wetsvoorstel rond het verpakken van producten: de Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR). Het legt nieuwe regels vast waarin voor de eerste keer ook e-commerceverpakkingen specifiek aan bod komen. Dit heeft natuurlijk een enorme impact op de inpakstrategie bij online retailers…

Kort samengevat, wil de Europese Commissie elke (e-commerce) verpakking zo circulair mogelijk maken tegen 2030. Daarom ligt er een sterke focus op recycleren en hergebruiken. De verpakkingen van vandaag moeten eenvoudig kunnen transformeren in de verpakkingen van morgen. Dankzij de goede sorteer- en recycleereigenschappen van monomaterialen ben je vandaag al uitstekend voorbereid op deze uitdaging.

3 Europese vlaggen wapperen in de wind, vlak voor een gebouw

3. Welke monoverpakkingen zijn populair in e-commerce?

Nagenoeg elk onderdeel van een e-commerce verzending heeft een variant uit monomaterialen: van de doos waarin je je product steekt, tot de pallet die de koerierdienst bij je komt oppikken. Resultaat? De eindklant kan de volledige verpakking achteraf makkelijk samen sorteren. Monoverpakkingen bestaan dus in vele vormen en grondstoffen, maar welk soort monoverpakking spant de kroon in e-commerce?

3.1 Papier of plastic?

Beide materialen zijn populair voor het verzenden van e-commerce producten, maar het huidig verpakkingsklimaat begunstigt toch vooral papieren monoverpakkingen. En dat om drie redenen:

  • Uit onderzoek blijkt dat de moderne consument papier een milieuvriendelijker én dus waardevoller alternatief vindt dan plastic.
  • Papier en karton zijn afkomstig van een hernieuwbare bron: hout. Bomen kunnen we eindeloos (én heel snel) laten groeien en herproduceren. De aardolie waar plastic van is gemaakt, heeft echter een productietijd van vele duizenden jaren.
  • Hout, papier en karton zijn grondstoffen die vandaag al heel goed gesorteerd worden. In de meeste Europese landen zijn het de beste sorteerfracties. Plastic daarentegen wordt minder goed of frequent gesorteerd (mede doordat er nu eenmaal zoveel verschillende varianten van bestaan). Consumenten hebben met andere woorden al veel ervaring met het correct sorteren van papier in tegenstelling tot plastic.

3.2 In zes stappen naar een monoverpakking met RAJA

In RAJA’s aanbod vind je zowel plastic als papieren producten om volledig mono mee te kunnen verpakken. In het voorbeeld hieronder beperken we ons in de eerste plaats enkel tot oplossingen van papier.

  • Stap 1 – Verpakken: voor deze eerste stap gebruik je best een kartonnen doos of een papieren verzendzak. Handig zijn trouwens verzenddozen met een variabele vulhoogte. Hiermee verpak je altijd compact omdat je de doos makkelijk kan aanpassen aan de omvang van je product.
  • Stap 2 – Beschermen: verzend je nogal kwetsbare producten? Kies dan voor papieren noppenfolie, een prima alternatief voor traditionele plastic noppenfolie.
  • Stap 3 – Opvullen: heb je lege ruimte over in je doos, vul die dan op met opvulpapier, of kies eens voor papieren opvulchips – een van de laatste innovaties van RAJA.

Verpakken met monoverpakkingen van RAJA: verpakken, beschermen en opvullen

  • Stap 4 – Sluiten: een doos sluiten kan je best doen met oplossingen zoals een papieren tape of gegomde kleefband.
  • Stap 5 – Labelen: werk je pakket eventueel af met een papieren documentenhoesje. Ideaal om belangrijke verzenddocumenten in op te bergen en zichtbaar te maken.
  • Stap 6 – Transporteren: voor een verzending van grote aantallen of grote producten heb je vaak palletten nodig. Ook dán kan je opteren voor papier en karton: palletten, rekfolie, omsnoeringen en meer – ze bestaan tegenwoordig allemaal in een papieren variant.

Monoverpakkingen van RAJA: sluiten, labelen en transporteren met oplossingen van papier

Monoverpakkingen in de praktijk: het verhaal van Mamzel

Krijg je de smaak te pakken? In dat geval laten we graag onze klanten aan het woord. Mamzel is één van RAJA’s vele klanten die van plastic naar papieren monoverpakkingen is overgeschakeld.

Verpakkingen zijn nu eenmaal nodig in de e-commercewereld. Het is voor ons belangrijk dat we dat kunnen doen met natuurlijke en recycleerbare materialen – die we dan liefst ook nog eens lokaal kunnen aankopen.“, Kim Severy – zaakvoerster Mamzel.

Lees hier verder voor het volledige verhaal van Mamzel en RAJA. Webshop Mamzel laat zien hoe ze monoverpakkingen gebruiken bij het inpakken

4. Zijn monoverpakkingen altijd de beste oplossing?

Bij standaard e-commerceverzendingen vormen mono-materialen vaak de beste oplossing. Er bestaan echter ook een paar uitzonderingen op die regel… Hoe zit dat dan precies? In sommige gevallen is het een betere keuze om een samengestelde verpakking te gebruiken. Hierbij combineer je dus 2 of meerdere materialen/grondstoffen. De eigenschappen van elk materiaal dragen bij aan een veilige verzending. Een paar voorbeelden:

Hoe dan ook, voor algemene e-commerce producten bieden monoverpakkingen een waardevolle oplossing. In vergelijking met samengestelde verpakkingen verlagen ze de impact op het milieu aanzienlijk. Voor bijzondere of zeer kwetsbare producten is een specifieke samengestelde verpakking een betere oplossing. De klant moet het product natuurlijk in een perfecte staat blijven ontvangen.

Over de auteur

Arne Leën: Gepassioneerd door het schrijven van boeiende artikelen over verpakkingen, magazijnuitrustingen, kantoorartikelen en meer creëert Arne expertise en een uniek perspectief in de RAJA Blog. Met een focus op innovatie en duurzaamheid, stelt Arne lezers in staat om weloverwogen beslissingen te nemen in hun verpakkingsactiviteiten.
Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





 

Populaire onderwerpen