Overhandiging van een cadeau ingepakt in een bruine doos omwikkeld met een rode strik

Sneller cadeaus inpakken in 2023: dé tips voor retailers

14  min. leestijd 23 januari 2023

Kerstmis, Valentijnsdag, Moederdag, Sinterklaas… Er zijn het hele jaar door wel van die momenten dat de cadeautjeskoorts naar piektemperaturen stijgt. Voor je klanten betekent dat de start van een verwoede zoektocht naar het ideale cadeau. Voor jou als retailer of webshopeigenaar betekent dat heel wat bestellingen die extra aandacht vragen. Tijdens zo’n feestdagen mag het qua verpakking allemaal wel een beetje meer zijn. Toch? Elegant, kleurrijk en duurzaam: de ‘ideale’ cadeauverpakking lijkt aan heel wat eisen te moeten voldoen. Het samenstellen lijkt daarom voor jou misschien een tijdrovende en dure klus te worden… Gelukkig hoeft dat helemaal niet het geval te zijn! In dit artikel bekijken we allerlei oplossingen waarmee je snel en feestelijk cadeaus kan inpakken. Zo verlies je zelf geen zeeën van tijd aan de inpaktafel en kan je zorgen voor een leuk wauw-effect bij je klant.

We maken hieronder onderscheid tussen fysieke retailers met een ‘winkel van steen’ en online retailers met een digitale webshop. Wie achter een toonbank staat in een winkel heeft namelijk andere verpakkingsbehoeften dan wie een pakje moet meegeven aan een koeriersdienst. Afsluitend sommen we de voornaamste voordelen en toepassingen op van gepersonaliseerde verpakkingen. Denk daarbij aan verpakkingen met een zelfgeschreven bedankje, een sticker met je logo of tape met een promotiecode. Allemaal handige extra’s om je geschenkverpakking een écht unieke en professionele uitstraling te geven.

Inhoud:

  1. Sneller cadeaus inpakken voor fysieke retailers in 5 stappen
  2. Sneller cadeaus inpakken voor online retailers in 5 stappen
  3. Voordelen en toepassingen van gepersonaliseerde verpakkingen

1. Sneller cadeaus inpakken voor fysieke retailers in 5 stappen

Als eigenaar van een fysieke winkel is het vlak voor speciale gelegenheden zoals Valentijnsdag, Pasen of Vaderdag alle hens aan dek. Alle klanten willen graag dat je hun aankoop fleurig en feestelijk inpakt. Hoe kan je dit als winkeleigenaar snel aanpakken, zonder veel tijd te verliezen achter de toonbank? In 5 stappen laten we je hieronder zien hoe je vlotjes een sublieme cadeauverpakking op je toonbank tovert. En mooi meegenomen: de meeste van deze verpakkingen zijn gemaakt van milieuvriendelijke materialen. Zo kom je tegemoet aan de ecologische uitstraling van je winkel.

Heb je een digitale webshop? Kijk dan zeker even naar onze tips in deel 2.

Stap 1: Verpak sneller met draagtassen

Draagtassen vormen een ideale oplossing om een cadeau snel in te pakken, zonder veel poespas. Gebruik bij voorkeur een draagtas met een platte bodem en zijvouwen zodat je de aankoop van je klant er makkelijk in kan schuiven. Je kan kiezen voor een tijdloze draagtas van bruin kraftpapier voor de meest natuurlijke look. Of je kan je helemaal laten gaan met een gekleurde variant die perfect past bij je huisstijl of de feestperiode. Laat je hieronder inspireren door enkele unieke exemplaren.

Draagtassen van gekleurd en bruin kraftpapier voor het snel inpakken van cadeaus

Draagtassen zijn te verkrijgen in alle mogelijke maten en vormen. Sommige varianten zijn speciaal ontworpen voor het verpakken van specifieke producten. Zo is er de ‘flesdraagtas’ die je kan gebruiken voor het presenteren, verpakken en meenemen van 1 tot 3 flessen. Of de ‘bloementas’: een heel handig soort verpakking waarmee je een bos bloemen meegeeft aan je klant. Zo kunnen ze die veilig al wandelend naar huis of naar de auto vervoeren. Lees verder en ontdek hoe je je draagtas op een feestelijke manier afwerkt.

Draagtas van kraftpapier voor flessen of bloemen

Stap 2: Verpak sneller met geschenkzakken of geschenkdozen

Voor kleine artikels valt een draagtas waarschijnlijk wel iets té groot uit. In plaats daarvan kan je als meeneemverpakking bijvoorbeeld kiezen voor een geschenkzakje. Gebruik bij voorkeur een zakje met een bodemvouw zodat het makkelijk rechtop blijft staan tijdens het vullen. Een andere optie vormen gondeldoosjes. Deze sterke doosjes zijn makkelijk te sluiten door de zijwanden gewoon dicht te vouwen. Ze zijn ideaal voor het verpakken van kleine cadeaus die niet breekbaar zijn.

Is je product kwetsbaar of breekbaar? Dan vormt een sterke kartonnen geschenkdoos een betere optie. Een geschenkdoos is snel gebruiksklaar. Je kan ‘m gebruiken voor het verpakken van bijvoorbeeld cosmetica, parfum, kaarsenhouders, glaasjes, enz. De lege ruimte binnenin de doos vul je eenvoudig op met gekleurde snippers of zelfs houtwol. Daarmee bescherm je je producten tegen schokken én voeg je weer wat extra kleur en originaliteit toe aan je geschenkverpakking. Daar lees je verderop nog iets meer over.

Geschenkzakjes, gondeldozen en geschenkdozen van RAJA

Stap 3: Bescherm met zacht zijdepapier of duurzaam Geami-papier

Wil je een krasgevoelig artikel feestelijk inpakken? Dan raden we aan om te kiezen voor zijdepapier. Dit papier heeft een heel zachte textuur  waardoor er geen risico meer is op krassen. Zijdepapier is trouwens beschikbaar in alle kleuren van de regenboog. Perfect dus om je geschenkverpakking af te stemmen op je huisstijl of de kleuren van het cadeautje.

Wil je nog een stapje verder gaan? Kies dan voor het Geami Wrappak-apparaat. Het combineert een laag kraftpapier met een laag zijdepapier. Het zijdepapier beschermt tegen krassen – dat wist je al –, en het kraftpapier beschermt tegen schokken. De Geami Wrappak ‘stanst’ het kraftpapier waarbij er een soort honingraatreliëf ontstaat. Deze textuur is ideaal voor het dempen van schokken. Je kan dit papier rond elk cadeau wikkelen, ongeacht de vorm. Het is zonder twijfel de origineelste en snelste oplossing om geschenken te verpakken. De Geami Wrappak is beschikbaar in verschillende uitvoeringen en is echt ideaal voor winkels of start-ups.

Gekleurd zijdepapier en Geami papier als bescherming voor je cadeaus

Stap 4: Voeg originaliteit toe met ecologisch cadeaupapier

Heb je iets meer ruimte en tijd achter je toonbank? Dan kan je je geschenken feestelijk inpakken met kleurrijk inpakpapier. Je kan bij RAJA kiezen uit verschillende soorten milieuvriendelijk papier, volledig gemaakt van gerecycleerd materiaal en na gebruik volledig recycleerbaar. Cadeaupapier is doorgaans gemaakt van kraft, maar er bestaan ook varianten die gemaakt zijn van iets anders… namelijk gras. Dit ‘graspapier’ geeft je geschenken een echt originele uitstraling. Bekijk de video hieronder en ontdek het zelf!

Stap 5: Werk af met cadeaulinten en stickers

De final touch… Daar staat of valt alles mee. Of je nu hebt gekozen voor een draagtas, geschenkzakje of geschenkdoos – een goede afwerking is cruciaal. Om het jezelf makkelijk te maken raden we aan om te kiezen voor stickers. Zulke stickers gebruik je in de eerste plaats als decoratie, dat spreekt voor zich. Daarnaast zijn ze heel handig als snel ‘sluitmiddel’ voor zakjes, tassen of doosjes. Je kan kiezen uit standaard voorbedrukte stickers (die zijn iets goedkoper) of zelf een ontwerp samenstellen met je logo of een persoonlijke boodschap. Voeg daarna nog een strikje of cadeaulint toe en je bent helemaal klaar.

Etiketten om je cadeaus snel mee af te werken en te sluiten

2. Sneller cadeaus inpakken voor online retailers in 5 stappen

In de periode voor de feestdagen (van Kerstmis tot Valentijnsdag of Moederdag) zal je het aantal verkooporders in je webshop waarschijnlijk snel zien toenemen. Fantastisch natuurlijk… maar hoe kan je die orders het best snel en feestelijk inpakken? Je wil elke order natuurlijk als de bliksem tot bij je klant kunnen krijgen – en toch ook het liefst met een mooie en origineel afgewerkte verpakking. Hieronder geven we je een overzicht van materialen die tijdens de feestdagen absoluut niet mogen ontbreken op je inpaktafel. Dit soort verpakkingen is bedoeld om geschenken veel sneller én feestelijker verzendklaar te maken. Nadien kan je ze veilig meegeven met een koeriersdienst.

Stap 1: Verpak je cadeaus sneller met autolockdozen

Alles begint bij de doos: de basis van de meeste e-commerce verzendingen. Wie slim is, kiest hier voor een exemplaar met een automatische bodem. Dit wordt ook wel een ‘autolockdoos’ genoemd, omdat de bodem van de doos zich vanzelf (auto) vastzet (lock) zodra je op de zijkanten duwt. Zo’n doos met automatische bodem is opgezet in slechts 9 seconden. Bij een standaarddoos duurt dat gemiddeld 22 seconden. Een inpakker die per dag 250 pakjes verwerkt, spaart hierdoor dus 1 uur werk uit! Het is goed om te weten dat alle autolockdozen van RAJA gemaakt zijn van gerecycleerd en recycleerbaar materiaal. Mooi meegenomen voor je milieuvriendelijke uitstraling. Nog een extra tip die we je willen meegeven: kies je voor een doos met een witte binnenkant, dan komen je product en de opvulling nóg mooier en beter tot hun recht.

Doos met automatische bodem en witte binnenkant

Stap 2: Verpak sneller met dozen op maat

Wil je opvulmateriaal helemaal vermijden? Kies dan eens voor een verpakking op maat. Zo’n verpakking hoeft niet altijd extra duur te zijn. Voor een aantal populaire producten bestaan er namelijk al aangepaste dozen die zó klaar zijn voor gebruik. Bekende voorbeelden hiervan zijn dozen op maat voor boeken, flessen of bloemen. Elk van deze dozen heeft unieke eigenschappen die perfect zijn afgestemd op het product dat je wil verzenden. Zo hebben bloemendozen bijvoorbeeld een speciaal inzetstuk waarin je een vaas kan plaatsen. En boekendozen beschikken over zijkanten met rillijnen die je plooit en aanpast naargelang de dikte van het boek. Zo gaat er geen enkel stukje verpakkingsmateriaal verloren en ben je verzekerd van een écht veilige verzending van je cadeaus tijdens drukke feestdagen.

Dozen op maat voor bloemen of boeken

Stap 3: Bescherm met noppen of zijdepapier

Voor je kwetsbare cadeaus raden we aan om te kiezen voor extra beschermmateriaal. Lijkt logisch, maar welk materiaal kies je dan het best? Je kan individuele producten bijvoorbeeld verpakken in een noppenzakje. Zo zijn ze extra goed beschermd tegen schokken. Verpak je producten met een krasgevoelig oppervlak, dan raden we aan om ze te wikkelen in zacht zijdepapier. Voor dat zijdepapier heb je de keuze uit een breed assortiment aan kleuren. Je kan die kleuren afstemmen op het seizoen, de feestdag (bijvoorbeeld rood voor Valentijnsdag), je huisstijl of de kleur van je product. Deze oplossingen zijn stuk voor stuk snel en makkelijk te hanteren. Ze geven je pakket nét dat tikkeltje meer uitstraling en professionaliteit.

Wil je écht uitpakken met een feestelijke, originele én duurzame bescherming? Kies dan voor het beschermpapier van de Geami Wrappak. Het toestel werkt in combinatie met kraftpapier dat wordt ‘gestanst’. Er wordt daarbij een soort honingraatmotief uit het papier gesneden en geplooid. Het grote voordeel hiervan is dat deze vouwtechniek extra goed schokken dempt. Je kan de Geami Wrappak bovendien combineren met een laagje zacht zijdepapier – de ideale bescherming tegen krassen. Goed om te weten: dit soort papierbescherming is volledig antistatisch en dus geschikt voor het verpakken van elektronica.

Gekleurd zijdepapier voor de afwerking van cadeaus binnenin een doos

Stap 4: Vul op met snippers

Teveel lege ruimte binnenin je verpakking kan je het beste vermijden. Hebben je cadeaus binnenin de doos teveel speling, dan is er een groot risico dat ze tegen elkaar gaan botsen en zo beschadigd raken. De retouren verwerken van een beschadigde bestelling is vaak véél duurder dan zorgen voor het nodige opvulmateriaal. Voorkomen is beter dan genezen. Maar als je nog lege verpakkingsruimte over hebt, hoe kan je die dan het beste opvullen?

Een populaire oplossing hiervoor zijn opvulsnippers of papieren opvulchips. Opvulsnippers zijn beschikbaar in veel kleuren, waardoor je het feestelijk inpakken van je artikels zelf vorm geeft. Optie twee zijn papieren opvulchips. De chips giet je heel makkelijk in een doos. De gevouwen deeltjes hechten zich aan elkaar vast, waardoor je producten daarna goed blijven zitten en niet gaan schuiven. Door de vorm van de chips veren je producten net genoeg om de allergrootste schokken op te vangen. De ideale buffer en schokdemper dus! Zowel de snippers als de chips zijn gemaakt van een hernieuwbare grondstof – papier – zodat je ze na gebruik weer makkelijk kan recycleren. Bekijk de video hieronder om te zien hoe je opvulchips het best gebruikt.

Stap 5: Sluit je cadeaus met gepersonaliseerde tape

In de laatste fase is het tijd geworden om je doos te sluiten. Hoe pak je dat origineel of feestelijk aan? Hiervoor kan je bijvoorbeeld kiezen voor papieren tape. Die kan je helemaal laten bedrukken en personaliseren: een goedkope en doeltreffende manier om je verpakking extra uitstraling te geven.

Wie écht geen tijd te verliezen heeft, kan trouwens kiezen voor dozen of verzendzakken met een geïntegreerde plakstrip. Trek de strip gewoon los, plak de sluiting dicht en je bent helemaal klaar! Wil je nog graag een mooie afwerking aan de buitenkant van je cadeaus, dan kan dat bijvoorbeeld makkelijk met stickers. Dit soort stickers is verkrijgbaar met verschillende boodschappen, geschikt voor élke gelegenheid of feestdag.

Stickers en gepersonaliseerde tape om je cadeaus mee af te werken

3. Voordelen en toepassingen van gepersonaliseerde cadeaus

Origineel en feestelijk cadeaus inpakken wordt al snel een heel stuk makkelijker als je kiest voor een gepersonaliseerde verpakking. Een sticker met je logo, tape met een leuke boodschap, een doos met een bedankbedrukking… Er zijn oneindig veel mogelijkheden. Nog niet helemaal overtuigd van de kracht van een gepersonaliseerde verpakking? Of wil je graag een overzicht van de mogelijkheden? Lees hier dan verder.

Wat zijn de voordelen van een gepersonaliseerde verpakking?

  • Versterk de klantrelatie met je merk: heb je alleen een webshop, dan is een verpakking vaak het eerste en enige fysieke contactpunt tussen je shop en je klant. Dat maakt een verpakking de ideale communicatiedrager om je merk in de kijker te zetten. Voor een retailwinkel is een verpakking dan weer een ideaal middel om het merk zelfs buiten de grenzen van de winkel wat bekendheid te geven.
  • Bespaar op marketingkosten: gepersonaliseerde tape of stickers zijn vaak een goedkope oplossing om een promotie of actie in de kijker te zetten bij een breed publiek.
  • Verbeter de unboxing experience: een bedrukte of kleurrijke verpakking zegt veel meer voor je cadeaus dan een saaie bruine doos. Zo creëer je een positieve unboxing experience en versterk je de relatie met je klant.
  • Bespaar op verpakkingsmateriaal: een gepersonaliseerde verpakking staat in sommige gevallen eveneens gelijk aan een verpakking op maat. Hierdoor verklein je de hoeveelheid lucht en het benodigde opvulmateriaal en bespaar je uiteindelijk op transportkosten.

Welke verpakkingsmaterialen kan je personaliseren en bedrukken?

  • Verpakkingstape: tape vormt vaak de goedkoopste manier om je cadeaus te personaliseren. Je hoeft er je inpakproces bovendien niet voor aan te passen. Het vormt voor veel winkels de grootste quick win.
  • Dozen: zowel langs buiten als langs binnen is een doos prima te bedrukken. Kies bewust voor duurzame inktsoorten die het recyclageproces niet verstoren. Een doos is bovendien een perfect materiaal om een verpakking op maat mee te maken.
  • Draagtassen: ideaal voor wie een winkel heeft of voor wie meedoet aan een evenement. Zo valt je merk nog steeds op zodra je klanten de winkel uitstappen of je beursstand verlaten.
  • Zakjes en enveloppen: hiermee kan je op een heel compacte manier verpakken. Verzendzakken zijn trouwens een goed alternatief voor een doos wanneer je bijvoorbeeld textiel wil verzenden.
  • Etiketten: ideaal om kleine boodschappen mee te delen. Je kan een etiket bijvoorbeeld laten bedrukken met een waarschuwing over hoe je de verpakking moet openen. Of je vermeldt een specifieke actie. Het is heel eenvoudig te integreren op je inpaktafel en kost relatief weinig.
  • Opvulmateriaal: onder andere bij zijdepapier kan je kiezen voor een bedrukte variant die je helemaal zelf samenstelt. Een echte winnaar voor de unboxing experience.

PDF Verpakkingsgids voor e-commerce RAJA

Over de auteur

Christophe Jansen: Christophe werkt als auteur voor RAJA. Als Content en Communicatie Specialist geeft hij vorm aan het verhaal achter RAJA's producten.
Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





 

Populaire onderwerpen