Share
Keuzegids voor papieren verzendzakken

De tijd dat verzendzakken énkel en alleen van plastic zijn gemaakt, ligt ondertussen ver achter ons. De markt staat dan ook niet stil. Papieren verzendzakken worden steeds vaker als alternatief uit de hoed getoverd van verpakkingsfrabrikanten. Met tientallen nieuwe formaten en uitvoeringen om uit te kiezen, is er voor ieder wel wat wils. Ook voor jou!

Welke papieren verzendzak kies je?  

Wie een doorsnee online aankoop heeft gedaan de laatste tijd zal misschien al hebben gemerkt dat zijn bestelling in een papieren verzendzak stak. Hoewel plastic nog het meest wordt gebruikt, beginnen papieren verzendzakken aan populariteit te winnen. Dankzij die populariteit worden er ook almaar meer varianten op de markt gebracht. Wat moet je nu kiezen? We zetten de voornaamste soorten voor je op een rij:

Keuzegids voor papieren verzendzakken van RAJA

Gewatteerde papieren envelop 65% gerecycleerd 1. Gewatteerde envelop 65% gerecycleerd

  • Geschikt voor kwetsbare en/of zware producten.
  • Gewatteerde vulling: vergelijkbaar met noppenfolie.
  • Makkelijk te sluiten door de sluitstrip.
  • Materiaal: kussen van vermalen papier (5 mm dik),
    omgeven door twee lagen kraftpapier van 90 of 100 g/m².

Gewatteerde papieren envelop 100% gerecycleerd van RAJA 2. Gewatteerde envelop 100% gerecycleerd

  • Geschikt voor kwetsbare en/of middelzware producten.
  • Gewatteerde vulling: vergelijkbaar met noppenfolie.
  • Makkelijk te sluiten door de sluitstrip.
  • Met zijvouwen voor meer volume binnenin.
  • Materiaal: drie papierlagen (binnen- en buitenlaag van 130 g/m²,
    met ertussen een derde laag van gevouwen opvulpapier 120 g/m²).

Kraftpapieren envelop met retoursluiting 3. Kraftenvelop

  • Geschikt voor weinig kwetsbare producten
    die mogen worden gevouwen. Bv. kleding, textiel…
  • Makkelijk te openen voor je klanten door de scheurstrip.
  • Met bodemvouw voor meer volume binnenin.
  • Materiaal: twee lagen kraftpapier (110 g/m² aan de buitenkant
    en 60 g/m² aan de binnenkant).

Versterkte envelop 4. Versterkte envelop

  • Geschikt voor weinig kwetsbare producten
    die niet mogen worden gevouwen
    . Bv. foto’s, kalenders, posters…
  • Variabele vulhoogte tot 4 cm.
  • Kan tegen een stootje door de versterkte randen.
  • Materiaal: microgolfkarton 350 g/m².

Waarom ook papier een slimme keuze is!

In de verpakkingswereld zijn alternatieven voor traditioneel plastic populairder dan ooit. Papier is een van die rijzende sterren. Een studie van Newsday1 in de VS (2019) toont aan dat 55% van de ondervraagden papier ziet als het meest milieuvriendelijke verpakkingsmateriaal. Nog een opvallende bevinding, uit een andere studie deze keer, is het feit dat 63% van de consumenten vindt dat een verpakking van papier of karton een luxueuzere uitstraling geeft aan een product2. Mooi meegenomen, toch?

Cijfers over papier

Daar komt nog bij dat we sommige vormen van plastic liever kwijt zijn dan rijk. Een voorbeeld is wegwerpplastic of single use plastic. Denk maar aan plastic rietjes of bekertjes. Die zijn maar een kort leven beschoren en verdienen dus een volwaardiger duurzaam alternatief. Volgens het grote publiek is er wel nog werk aan de winkel. Uit een studie van Pro Carton3 in de EU kwam naar voren dat 64% van de consumenten vond dat retailers en grote merken nog onvoldoende inspanningen leveren om milieuvriendelijke verpakkingen te voorzien.

Door te kiezen voor papieren verpakkingen laat je als bedrijf zien dat je bewust omgaat met het milieuvraagstuk. Een groeiend aantal klanten zal je keuze kunnen appreciëren. Maar laat ons duidelijk zijn: plastic is in geen geval slecht te noemen. Zolang we het goed sorteren, is het prima te recycleren tot nieuwe producten en draagt het bij tot een circulaire economie. Mócht je echter graag een alternatief willen, dan zijn papieren verzendzakken dus een welkome oplossing.

Bronnen:
1 www.businessnewsdaily.com/15087-consumers-want-sustainable-products.html
2 www.globenewswire.com/news-release/2018/05/04/1496881/0/en/New-Survey-Unveils-7-in-10-Consumers-Agree-Packaging-Design-Can-Influence-Purchasing-Decisions.html
3 www.procarton.com/wp-content/uploads/2018/10/European-Consumer-Packaging-Perceptions-study-October-2018.pdf

Share this post

Christophe
Christophe

Categorieën: Producten
232 views

Reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Voer een reactie

Remplissez ce champ