Onderzoek: hoe beïnvloeden smartphones het B2B-koopgedrag?

3  min. leestijd 21 juli 2018

    De smartphone is voor de meeste consumenten het belangrijkste kanaal dat wordt gebruikt in de oriëntatiefase van een aankoop. Maar geldt dit ook in een Business to Business (B2B) omgeving? In een recent onderzoek, uitgevoerd bij de Europese klanten van de RAJA Group, werd er dieper ingegaan op het B2B-gebruik van een smartphone. Wat blijkt? Ook bij het B2B-koopgedrag is het steeds gebruikelijker om informatie in te winnen via de professionele smartphone en om mobiel producten te kopen. Duiken we dieper in de cijfers, dan zien we enkele duidelijke verschillen per land. Bekijk hieronder de details van alle resultaten.

    1. B2B-klanten en hun algemeen smartphonegebruik

    Van alle ondervraagde landen gebruikt men in Denemarken het vaakst een smartphone voor professionele doeleinden. Daarmee lopen de Denen voorop op landen zoals Spanje en het Verenigd Koninkrijk – landen die vaak worden beschouwd als koplopers in het gebruik van mobiele apparaten. Het dagelijks gebruik in Frankrijk ligt daarentegen het laagst, ruim onder het Europese gemiddelde.

    Voor alle betrokken landen geldt dat de smartphone het vaakst wordt geraadpleegd tijdens pauzemomenten (bijvoorbeeld tijdens het middageten of de koffiepauze). In Noorwegen en Duitsland zien we dat een groot deel van de ondervraagden hun smartphone ook ’s avonds raadpleegde voor professionele doeleinden. De Zweden en Polen gebruiken hun smartphone dan weer opmerkelijk vaker wanneer ze op verplaatsing zijn (bv. tijdens een zakenreis).

    B2B-aankopers gebruiken hun professionele smartphone vooral tijdens pauzemomenten

    2. Hoe beïnvloeden smartphones het B2B-koopgedrag?

    B2B-aankopers gebruiken hun smartphone vooral om informatie te verzamelen of te controleren. Dat doen ze dan door naar de website te surfen van bijvoorbeeld fabrikanten of partners. In Denemarken en Duitsland blijkt men ook vaak informatie te halen bij gespecialiseerde media en blogs. Dit heeft een aanzienlijke impact op het B2B-koopgedrag, zeker in e-commerce. Bestaande klanten of prospecten zijn m.a.w. al goed geïnformeerd op het moment dat ze in contact komen met een verkoper. In Spanje en Denemarken zien we dat men het vaakst de sociale media raadpleegt. Vooral LinkedIn springt er dan sterk bovenuit.

    3. Welke functionaliteiten moet een mobiele website zeker hebben?

    Bij de ondervraagde personen is er één antwoord dat er met kop en schouder bovenuit steekt. De belangrijkste functionaliteit van een mobiele website is voor hen de aanwezigheid van een zoekfunctie. Een slimme en efficiënte zoekfunctie bespaart veel tijd – en voorkomt dus ook frustraties – voor de gebruiker. Nog enkele andere punten die naar boven kwamen waren:

    • de mogelijkheid om producten eenvoudig aan het winkelmandje toe te voegen op basis van eerder gekochte producten;
    • de mogelijkheid om een overzicht te hebben van de geschiedenis van de aankopen;
    • de functie om een wishlist bij te houden en een aankoop op een later tijdstip af te ronden.

    Wist je dat ook Rajapack over een mobiele website beschikt? Bekijk deze video en leer alle functionaliteiten kennen van onze nieuwe mobiele site:

    4. M-commerce in de B2B-sector

    Wanneer we het hebben over professionele aankopen op een mobiele website (of m-commerce), zien we dat Spanje aan de top van het klassement staat. Nergens anders gaven zoveel ondervraagden aan dat ze gedurende de afgelopen zes maanden een mobiele aankoop hadden gedaan voor hun werkgever. In landen als Frankrijk of Noorwegen lagen deze aantallen dan weer het laagst.

    Deze aankopers voerden gemiddeld ten minste 2 mobiele aankopen uit gedurende de afgelopen zes maanden. Geen grote verrassing misschien: vooral B2B-medewerkers die vaak op de baan zijn, kiezen voor een aankoop via hun smartphone of tablet. Doordat ze geen toegang hebben tot een desktop of laptop is een smartphone/tablet het meest voor de hand liggende alternatief.

    Over de auteur

    Christophe Jansen: Christophe werkt als auteur voor RAJA. Als Content en Communicatie Specialist geeft hij vorm aan het verhaal achter RAJA's producten.
      Leave a reply

      Your email address will not be published. Required fields are marked *





       

      Populaire onderwerpen