RE-ZIP: dé herbruikbare verpakking voor jouw webshop

5  min. leestijd 14 december 2023

    Waarom een herbruikbare verpakking?

    Een verpakking correct sorteren en recycleren is een eerste stap om goed om te gaan met het milieu. Maar het kan nóg duurzamer. En wat is er beter dan recycleren? Dat is je verpakking hergebruiken! Op die manier is er minder nood aan grondstoffen en verbruiken we minder energie. De RE-ZIP verpakking is daarin een echte game changer. Hij is ontworpen om tot wel 10 keer te worden hergebruikt. Wordt de verpakking 5 keer hergebruikt, dan bespaar je al 80% aan CO2-uitstoot (inclusief retour transport). Zulke cijfers maken een wereld van verschil.

    Schema van reuse versus recycling single-use packaging

    De vraag en nood aan herbruikbare verpakkingen wordt in de toekomst belangrijker dan ooit. Met nieuwe EPR-richtlijnen, maar ook de Europese Verpakkingswet (PPWR), steekt de wetgever een tandje bij: vanaf 2030 moet 10% van alle non-food e-commerce verpakkingen herbruikbaar zijn. Dit betekent dat we als sector op zoek moeten gaan naar een nieuwe manier om met verpakkingen om te gaan. RAJA biedt nu reeds dé perfecte oplossing om je webshop voor te bereiden op de wettelijke verplichtingen van de toekomst. Geen reden meer om nog langer te wachten…

    Voorbeelden van RE-ZIP dozen

    Hoe werkt RE-ZIP?

    Het doel is eenzelfde verpakking verschillende keren te laten circuleren in een e-commerce omgeving door verschillende webshops. Hiervoor bedachten we een aangepaste verpakking, een app én een netwerk van inleverpunten (ook drop points genoemd). In plaats van de verpakking weg te gooien, kan de consument hem simpelweg inleveren bij een van de vele inleverpunten. In België zijn dat meer dan 9.500 rode brievenbussen (van Bpost). Bij het inleveren wordt de consument dankzij de app vervolgens beloond met een voucher (een kortingscode bijvoorbeeld).

    Voorbeeld van de RE_zip loop van klant tot webshop

    1. Webshop: het verhaal start online, in een webshop. De verpakking werkt zoals alle andere: product erin en opsturen maar! Als webshop kan je jouw klanten zo op een duurzame manier aan je binden.
    2. Consument: als consument krijg je het bestelde product via de gebruikelijke koerierdienst, maar dan in een RE-ZIP verpakking. Haal de inhoud eruit, vouw de verpakking weer dicht en stuur hem terug via een Drop Point.
    3. Drop point: de klant dropt de verpakking gratis in een rode brievenbus van Bpost, waarna de verpakking helemaal terug tot bij RAJA komt. Als de klant de QR-code scant bij het inleveren van de verpakking met de app, volgt er een beloning die je als webshop helemaal zelf bepaalt. Het helpt misschien voor het plaatsen van een volgende bestelling…
    4. Warehouse: zodra de RE-ZIP doos terug is aangekomen bij RAJA, wordt het ontdaan van overbodige verzendetiketten (en tape) en gecontroleerd op de kwaliteit. Is alles oké, dan worden ze opnieuw naar de webshops gestuurd voor een volgende verzending. De reuse-cirkel is nu helemaal rond!

    Stappen om een herbruikbare verpakking te verzenden en te retourneren

    Wat zijn de voordelen van RE-ZIP?

    Verpakkingen zijn nodig: een product dat stuk gaat onderweg, heeft een grote negatieve impact op je bedrijfsimago én het milieu. Maar de stijging in verpakkingsafval moet ook een halt worden toegeroepen. Samen met RE-ZIP streeft RAJA ernaar om dat vele afval zoveel mogelijk te beperken. Dankzij hergebruik kunnen we verpakkingen eenvoudig een tweede, derde of vierde leven geven alvorens het te recycleren. Een beetje zoals statiegeld voor flessen dus.

    Het milieu wordt er een stuk minder door belast. Studies toonden aan dat de herbruikbare RE-ZIP verpakkingen bij een gemiddelde toepassing garant staan voor een relatieve CO2-besparing van:

    • 60% bij 2 circulaties,
    • Tot 80% bij 5 circulaties.

     

    Grafiek met life cycle impact van herbruikbare dozen
    Beweeg je cursor over de grafiek om de afbeelding te vergroten

     

    Graag meer weten? Bekijk hier alle cijfers over de Life Cycle Assessment van de herbruikbare RE-ZIP verpakkingen.

    Wat maakt karton nu zo’n goed materiaal voor hergebruik? Kijk maar eens even mee naar de volgende voordelen:

    • Karton is makkelijk recycleerbaar.
    • Karton heeft al een positieve impact op het milieu vanaf het eerste hergebruik (de tweede circulatie).
    • Karton is gemaakt van hout uit duurzaam beheerde bossen (FSC) en geproduceerd in Europa.
    • Karton is makkelijk te gebruiken – zowel voor je klant, een webshop als de hele logistiek. Iedereen kent het!
    • Karton biedt een optimale bescherming aan je verzonden items.

    Voorbeelden van RE-ZIP enveloppen en dozen

    Is er een prijsverschil met single use dozen?

    Studies tonen aan dat consumenten bereid zijn een kleine meerprijs te betalen als ze overtuigd zijn van een positieve impact (op het milieu). Daarnaast is er een positieve associatie met de webshops die de herbruikbare dozen gebruiken. Maar een reuse-systeem moet zeker betaalbaar blijven. RAJA’s herbruikbare dozen uit karton zijn vergelijkbaar met gewone dozen. Afhankelijk van de mogelijkheden van de webshop bieden we graag een competitieve prijs aan.

    Doe je mee?

    Is jouw webshop helemaal future proof als het op verpakken aankomt? De kans is groot dat je met onze herbruikbare verpakkingen nóg een stap verder kan gaan. Neem contact op met RAJA en bewijs samen met ons dat een echt duurzame e-commerce mogelijk is. Zelfs op korte termijn.

    Graag meer weten? Surf even naar re-zip.com of bekijk onderstaande video:

    EU lifeIn samenwerking met o.a. RAJA startte RE-ZIP het driejarige EU LIFE-project onder de noemer: “EU Circulair Packaging Infrastructure”. Dit programma, gefinancierd door de EU, streeft ernaar een circulair verpakkingsconcept voor e-commerce te ontwikkelen als duurzaam alternatief voor wegwerpverpakkingen. Hiermee willen ze de e-commerce-industrie laten overstappen naar herbruikbare oplossingen en ‘reuse before recycle’ bevorderen.

    Leave a reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *





     

    Populaire onderwerpen