1. Waarom kiezen voor een gepersonaliseerde verpakking?
Nieuwe klanten werven… Het is voor veel bedrijven een hoofdbreker. Uit een onderzoek in 20101 bleek dat de marketingkosten voor het werven van een nieuwe klant vijf keer hoger liggen dan de kosten voor het behoud van een bestaande klant. Bestaande klanten zijn niet alleen sneller geneigd je producten te kopen, ze ontpoppen zich ook sneller tot merkambassadeurs. En je weet het: waar het hart van vol is… Deze klanten zorgen dus voor heel wat gratis reclame bij vrienden, familie en collega’s.
Statistieken tonen aan dat een gepersonaliseerde verpakking herhaalde aankopen aanmoedigt. Het managementadviesbureau Bain & Company stelt dat een vooruitgang van 5% op vlak van klantenbinding een omzetstijging van 25% teweegbrengt. Een gepersonaliseerde verpakking ontwerpen en introduceren zal je inderdaad wat geld kosten, maar de investering is het waard en zal renderen, zo stellen ze.
Een gepersonaliseerde verpakking ontwerpen is heel simpel! Gebruik bijvoorbeeld een draagtas in de kleur van je huisstijl en je zal onmiddellijk een positief effect zien op je klantenervaring.
2. Hoe bevorderen verpakkingen het aankoopgedrag?
Hoe zorg je ervoor dat consumenten je merk leren kennen? Dat doe je door je merk te laten opvallen, liefst overal. Een verpakking die eruit springt, is dan een handig en goedkoop hulpmiddel. Het is alvast goedkoper dan een dure mediacampagne op tv of de radio.
Vaak is een geweldig product aanbieden niet genoeg. De klant wil omvergeblazen worden door een creatief, fris en vooral onvergetelijk concept. Als je pakketje eruitziet zoals elk ander pakje, gaat de klant zich dat niet herinneren. Onze tip: bied de klant iets aan dat hij nog nooit gezien heeft. Wees anders dan de concurrentie. Alleen zo laat je een blijvende indruk achter en bereik je de ‘top of mind awareness’. Gepersonaliseerde verpakkingen zijn daarvoor een simpel en onmisbaar middel.
Onderzoek toont aan dat 72% van de consumenten een mooie verpakking automatisch koppelen aan een kwalitatief merk. Met een gepersonaliseerde verpakking laat je zien dat je als bedrijf trots bent op je merk en dat je er de moeite voor neemt om voor een mooie afwerking te zorgen. Geef je dozen of draagtassen een eigen toets en je zal merken dat het vertrouwen in je merk toeneemt.2
3. Haal inspiratie uit deze voorbeelden
► Dozen met een tikkeltje meer
Iedereen kent wel de kleurrijke pakjes van Zalando, Bol.com of Coolblue. Door hun kleuren en vormgeving vallen ze onmiddellijk op. Andere grote retailbedrijven volgen deze verpakkingstrend al jaren. Hun merkbekendheid is deels tot stand gekomen door hun opvallende verpakkingen die bij de consument in het geheugen staan gegrift.
Ben je op zoek naar een overzicht van alle soorten gepersonaliseerde verpakkingen? Dan is Rajaprint zeker een aanrader. Dozen, tape of draagtassen… nagenoeg alles is mogelijk. Voeg gewoon een kleurtje toe en je verpakkingsmateriaal ziet er onmiddellijk veel aantrekkelijker uit. Wanneer je klaar bent om nog een stapje verder te gaan, kun je je laten inspireren door onderstaande voorbeelden.
► Verpakkingen als spiegel van je persoonlijkheid
Een klant koopt sneller een product waarmee hij zich verbonden voelt. Het is daarom goed om te weten wat nu juist het doelpubliek van jouw bedrijf of product is. Pas je verpakkingen aan op basis van leeftijd, geslacht of persoonlijkheid. Genderspecifieke verpakkingen zijn hier een duidelijk voorbeeld van. Er wordt gewerkt met een bepaald kleurenpalet en genderspecifieke afbeeldingen en figuren. En dit werkt! Onderzoek toont aan dat bijna 37% van de vrouwen zich eerder identificeert met genderspecifiek verpakte producten.3
► Maak van je verpakking een collectors item
Al heel wat grote merken hebben deze stap genomen en bieden hun klanten nu gepersonaliseerde verpakkingen aan. Dit kan zowel op een gerichte als een niet-gerichte manier. Je herinnert je waarschijnlijk de succesvolle Coca-Cola actie van enkele jaren geleden: iedereen was op zoek naar een flesje met zijn naam erop. Deze campagne is een duidelijk voorbeeld van een niet-gerichte actie. De verkoop van de flesjes ging zelfs met 2% omhoog na jaren van verkoopdalingen.4
De actie van Nutella klinkt waarschijnlijk ook bekend in de oren. De klant kon toen in de winkel zelf de sticker met zijn naam op een pot chocopasta plakken of online een compleet nieuw concept ontwerpen. Dit was een voorbeeld van een gerichte actie. Elke pot Nutella was een origineel stuk.
Deze voorbeelden tonen op welke creatieve manieren je je verpakking van een persoonlijke toets kan voorzien. Je verpakkingen worden al snel echte verzamelobjecten!
Bronnen:
1 www2.bain.com/Images/BB_Prescription_cutting_costs.pdf
2 dotcomdist.com/2016-ecommerce-packaging-study/
3 www.packagingnews.co.uk/news/gender-divide-on-personalised-packaging-says-research-28-04-2014
4 www.wsj.com/articles/share-a-coke-credited-with-a-pop-in-sales-1411661519