Cosmetica verpakkingen: dé trends van 2023

7  min. leestijd 24 augustus 2023

Beauty en cosmetica zijn even makkelijk online te bestellen als kleding, elektronica of boeken. Geen wonder dus dat het big business is geworden… Als webshop in deze branche moet je je in elke fase van het klanttraject zien te onderscheiden van de massa. En het goede nieuws is dat verpakkingen je daarbij kunnen helpen! Om het maximale uit je doosje te halen, verzamelden de specialisten van RAJA voor jou de huidige trends voor beauty en cosmetica verpakkingen. Op de agenda staan duurzaamheid,  een sterke klantbinding, en natuurlijk het ‘wow-effect’. Hier gaan we!

1. Wat verwachten consumenten van cosmetica verpakkingen?

Wie tegenwoordig cosmeticaproducten koopt, kijkt niet enkel naar de doeltreffendheid van het product zelf. Er wordt met argusogen gekeken naar de natuurlijke samenstelling van de cosmetica, de gebruikte ingrediënten en het feit dat er geen dierproeven zijn uitgevoerd. De trend van vandaag gaat duidelijk in de richting van een meer ‘groene’ beauty en cosmetica. Het is niet meer dan logisch dat diezelfde trend terug te vinden is in de cosmeticaverpakkingen.

Voor cosmeticamerken is duurzaamheid een cruciaal onderdeel geworden van het imago. Voor wie een webshop of een zelfstandige winkel heeft, is het belangrijk om mee te surfen op deze trend en goed na te denken over de verpakkingen die je gaat gebruiken. De juiste verpakking kan je gehele merkbeleving maken of kraken.

Hieraan gekoppeld verwachten consumenten bovendien een sterkere merkbeleving en willen ze de filosofie achter de producten beter leren kennen. Ook dit is weer een trend die verweven is met je verpakkingen. Hierop kan je inpikken door je cosmeticaverpakkingen te personaliseren. Probeer je waarden en boodschappen via je verpakking over te brengen in vorm, textuur of design. Een eenvoudige bedrukking of kleurrijke sticker kan al een wereld van verschil maken!

Twee voorbeelden van kartonnen dozen als cosmetica verpakkingen

2. Creëer in 4 stappen de perfecte cosmetica verpakking

Volg deze vier stappen om in elke situatie de ideale verpakking te maken voor je beauty- en cosmeticaproducten.

  1. Kies de juiste kartonkwaliteit: een absolute must voor wie kwetsbare producten verzendt, is een doos van dubbelgolfkarton. Deze dozen zijn sterk genoeg om een stevige stoot of duw te doorstaan. Een interessante keuze zijn bovendien dozen met een dubbele bodem. Hierbij creëer je nog wat extra bescherming en demping.
  2. Beveilig je cosmetica: omwikkel je product altijd zorgvuldig met noppenfolie of kraftpapier. Is het oppervlak van je product krasgevoelig (bijvoorbeeld glas), dan kies je zelfs best voor schuimfolie. Elke beschadiging aan je product moet je koste wat het kost vermijden.
  3. Vul lege verpakkingsruimtes op: hebben je producten te veel bewegingsvrijheid in de doos? Vul die lege ruimtes dan op met opvulmateriaal zoals pakpapier, houtwol of papieren opvulchips.
  4. Sluit de doos goed af en label hem: je doos met de beschermde cosmetische producten moet worden afgesloten met professionele verpakkingstape. Lees in dit artikel met welke techniek je een doos best sluit met tape. Voor wie breekbare producten verzendt, is een waarschuwingslabel ook essentieel. Het label maakt duidelijk aan de transporteur dat hij extra voorzichtig moet zijn met het behandelen van je pakje.

3. Dé trends voor je cosmetica verpakkingen in 2023

3.1 Ga voor ecologische materialen

De eerste trend op het gebied van cosmetica verpakkingen zou je niet mogen verrassen: gebruik ecologische materialen – bij élk onderdeel van je verpakking. Dozen, flacons, opvulmaterialen en zelfs de sluiting van een fles moeten zo ontworpen zijn dat ze niet schadelijk zijn voor het milieu.

GeschenkkoffertjeGeschenkkoffertje met opvulsnippers GeschenkdoosGeschenkdoos van karton met een los deksel PostdoosPostdoos van RAJA met een buitenbekleding van wit kraftpapier
Van gerecycleerd en recycleerbaar papier.
Met stijlvol buitenhandvat.
Van recycleerbaar papier.
Makkelijk op te zetten.
Van FSC-karton.
Witte buitenbekleding voor een stijlvolle presentatie.

3.2 Plastic verpakkingen heruitgevonden

Wil je bedrijf koste wat het kost plastic vermijden? Dat is misschien niet altijd de beste oplossing. Plastic biedt heel wat voordelen die andere materialen niet hebben:

  • Transparant: een transparante cosmeticaverpakking toont direct je product en geeft een mooie uitstraling. Transparant plastic is trouwens ook makkelijker te recycleren.
  • Recycleerbaar: plastic is even goed te recycleren als papier, zolang je het maar sorteert bij de juiste afvalstroom.
  • Waterbestendig: plastic is als geen ander perfect bestand tegen water en vocht.
Noppenfolie2 rollen doorzichtige plastic noppenfolie LuchtkussenzakjeLuchtkussenzakje van transparant gerecycleerd plastic, met vanbinnen 2 glazen flacons Gripzakje
Gripzakje van gerecycleerd transparant plastic, met binnenin cosmetica producten
Van 80% gerecycleerd materiaal.
Soepel en licht: omwikkel makkelijk al je items.
Van 80% gerecycleerd materiaal.
Makkelijk te vullen en te sluiten met de kleefstrip.
Voor 50% gerecycleerd.
Creëer een voordelige beschermende laag voor je producten.

3.3 Communiceer de juiste logo’s op je cosmetica verpakkingen

Wat moet je klant doen met je cosmetica verpakking na de unboxing? Maak het voor je klant duidelijk hoe de verpakking moet worden gesorteerd of hergebruikt. Dat kan je eenvoudig doen aan de hand van een paar universele logo’s en labels. Door de juiste logo’s te gebruiken weten je klanten altijd perfect waar ze aan toe zijn. Meer weten? Je leest er alles over in ons blogartikel over duurzame logo’s voor verpakkingen.

Cartoon van een kartonnen doos met het logo van recycleerbare producten

3.4 Verpak compact en doe meer met minder

Consumenten hechten veel belang aan een duurzame shopervaring. Wat betekent dat dan voor het ontwerp van je verpakking? Heel duidelijk: less is more! Zorg ervoor dat je verpakking zo compact mogelijk is en nauw aansluit rond je product. Dat doe je bijvoorbeeld aan de hand van een doos met variabele hoogte, een brievenbusdoosje of een gewatteerde envelop. Bijkomend voordeel van die laatste twee is dat ze makkelijker in de sleuf passen van een brievenbus. Zo kan een order al direct worden geleverd vanaf de eerste poging, zonder gedoe met nieuwe retours.

Brievenbusdoosje
Stapel van brievenbusdoosjes van RAJA als voorbeeld van cosmetica verpakkingen
Gewatteerde envelop
Gewatteerde envelop van RAJA met binnenin enkele cosmetische producten
Doos variabele hoogte
Doos met variabele hoogte, in te snijden tot de omvang van je te verpakken product
Slechts 2,5 tot 5 cm hoog.
Past makkelijk in een brievenbussleuf.
Volledig van papier.
Makkelijk plat te duwen voor een compacte verzending.
Tot 12 variabele hoogtes.
Perfect aanpasbaar aan je product. 

3.5 Kies voor een natuurlijk tintje

De kleur van je verpakking heeft meer impact op je imago dan je zou denken. Okertinten, aardetinten en pastelkleuren zijn de laatste jaren onlosmakelijk verbonden geraakt met beauty en cosmetica producten. Er is dan ook niets beter dan te kiezen voor verpakkingen van karton of natuurlijk kraftpapier.

Papieren envelop
Papieren noppenenvelop voor het verpakken van beauty en cosmetica producten
Papieren opvulchipsVoorbeelden van papieren opvulchips Bruine postdoosTwee bruine postdozen van RAJA boven op elkaar gestapeld om te gebruiken als cosmetica verpakkingen
Volledig gemaakt van hernieuwbaar papier.
Hét alternatief voor plastic luchtkussenzakjes.
Natuurlijke en originele uitstraling.
Vult lege ruimte op in verpakkingen.
Bruine natuurlijke uitstraling.
Makkelijk en snel te sluiten met de insteekklep.

3.6 Hou het bij 1 kleur

De voorgaande minimalistische trend geldt eveneens voor het kleurpatroon. Flitsende grafische kleurpatronen zorgen voor een unieke look, maar stralen niet hetzelfde vertrouwen uit als een bescheiden 1-kleurige verpakking. Natuurlijk kan je wel spelen met een dynamische of opvallende kleur, zolang het bij 1 kleur blijft. Je kan makkelijk én voordelig kleur toevoegen door de binnenkant van je pakje af te werken met bijvoorbeeld zijdepapier of opvulsnippers.

doos met blauwe opvulsnippers, zijdepapier in alle beschikbare kleuren

3.7  Personaliseer je cosmetica verpakkingen

Met gepersonaliseerde logo’s en complementaire kleuren creëer je een unieke cosmetica verpakking die jouw verhaal aan de klant vertelt. Zowel dozen, postdozen, tapes als sluitetiketten kan je eenvoudig laten bedrukken. Bekijk hier alle mogelijkheden van gepersonaliseerde en bedrukte verpakkingen van RAJA.

3.8 Maak kennis met de nieuwste technologiëen via Smart Packaging

Een recentere trend in cosmetica verpakkingen is connected packaging, ook wel smart packaging genoemd. Dat is een verpakking waarop je een QR-code of een NFC-chip integreert. Zodra je klanten dit scannen, ontvangen ze direct informatie over het product, de verpakking of eventuele promotiecodes. Dit maakt de klantbeleving nog interactiever – én aantrekkelijker!

PDF Verpakkingsgids voor e-commerce RAJA

Over de auteur

Christophe Jansen: Christophe werkt als auteur voor RAJA. Als Content Manager geeft hij vorm aan het verhaal achter RAJA's producten.
Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *





 

Populaire onderwerpen