Wat zijn de voordelen van een gepersonaliseerde verpakking?

7  min. leestijd 27 maart 2024

    Verpakkingen vormen het eerste fysieke contactpunt tussen bedrijven en consumenten. Net daarom doen ze zoveel meer dan het beschermen van producten. Ze functioneren ook als een krachtige marketing tool voor jouw merk. Met een gepersonaliseerde verpakking vertel je klanten niet enkel een verhaal, maar versterk je ook de identiteit van jouw merk… en dat biedt tal van voordelen. Benieuwd naar de voordelen van een gepersonaliseerde verpakking? Laten we samen in de details duiken.

    1. Waarom kiezen voor een gepersonaliseerde verpakking?

    Nieuwe klanten werven… Het is voor veel bedrijven een hoofdbreker. Uit onderzoek1 blijkt dat het 5 tot 25 keer duurder is om nieuwe klanten binnen te halen dan om bestaande klanten te behouden. Bovendien zijn bestaande klanten niet alleen sneller geneigd je producten te kopen, ze ontpoppen zich ook sneller tot merkambassadeurs. En je weet het: waar het hart van vol is… Deze klanten zorgen dus voor heel wat gratis reclame bij vrienden, familie en collega’s.

    Statistieken tonen aan dat een gepersonaliseerde verpakking herhaalde aankopen aanmoedigt. Het managementadviesbureau Bain & Company stelt dat een vooruitgang van 5% op vlak van klantenbinding een omzetstijging van 25% teweegbrengt. Een gepersonaliseerde verpakking ontwerpen en introduceren zal je inderdaad wat geld kosten, maar de investering is het waard en zal renderen, zo stellen ze.

    Een gepersonaliseerde verpakking ontwerpen is heel eenvoudig. Gebruik bijvoorbeeld een draagtas in de kleur van je huisstijl en je zal onmiddellijk een positief effect zien op je klantenervaring.

    Rij van gekleurde draagtassen

    2. Hoe stimuleren gepersonaliseerde verpakkingen het aankoopgedrag?

    Hoe zorg je ervoor dat consumenten je merk leren kennen? Dat doe je door je merk te laten opvallen, liefst overal. Een verpakking die eruit springt, is dan een handig en goedkoop hulpmiddel. Het is alvast goedkoper dan een dure mediacampagne op tv of de radio.

    Vaak is een geweldig product aanbieden niet genoeg. De klant wil omvergeblazen worden door een creatief, fris en vooral onvergetelijk concept. Als je pakketje eruitziet zoals elk ander pakje, gaat de klant zich dat niet herinneren.

    Onze tip: bied de klant iets aan dat hij nog nooit gezien heeft. Wees anders dan de concurrentie. Alleen zo laat je een blijvende indruk achter en bereik je de ‘top of mind awareness’. Gepersonaliseerde verpakkingen zijn daarvoor een simpel en onmisbaar middel. Want er schuilen heel wat marketingtechnieken achter het personaliseren van verpakkingen.

    Vrouw opent haar doos blij

    Perceptie maakt het verschil

    Onderzoek toont aan dat 72% van de consumenten een mooie verpakking automatisch koppelen aan een kwalitatief merk. Met een gepersonaliseerde verpakking laat je zien dat je als bedrijf trots bent op je merk en dat je er de moeite voor neemt om voor een mooie afwerking te zorgen. Geef je dozen of draagtassen een eigen toets en je zal merken dat het vertrouwen in je merk toeneemt.

    In een ander onderzoek³ verschijnt een interessante vaststelling over de relatie tussen verpakkingen en klantperceptie. Producten met een premium verpakking worden maar liefst 45% waardevoller geacht dan producten met een generieke verpakking. Bovendien krijgen premium verpakkingen een hogere vertrouwensscore dan generieke verpakkingen.

    Gepersonaliseerde verpakkingen zorgen net voor zo’n premium gevoel en creëren daarbij een hogere productwaarde. Daarom kies je best voor passende visuele verpakkingsontwerpen, waarbij je extra aandacht hecht aan een uitstekende unboxing experience. Kwaliteit en vertrouwen zorgen namelijk voor een positieve perceptie van jouw product.

    Verpakkingen met mysterieuze bedrukking

    Herkennen is erkennen

    Als je erover nadenkt, kennen we sommige merken veel beter dan andere merken. We herkennen bijvoorbeeld een aantal merken direct aan hun logo, huiskleur of verpakkingsontwerp. Een bekend voorbeeld van verpakkingsontwerp is het merk Apple. Apple ontwerpt haar verpakkingen eenvoudig, schoon en direct in een minimalistische witte doos voor alle producten. Je moet dus niet altijd felle kleuren gebruiken om op te vallen. Apple bewijst net dat een sobere maar stijlvolle verpakking het onderscheid kan maken. Een makkelijk herkenbare verpakking is een effectief marketinginstrument om je te onderscheiden, op te vallen en je merkidentiteit te vergroten.

    Minimalistische verpakkingen

    Kleuren en emoties via een gepersonaliseerde verpakking

    Mensen zijn emotionele wezens en onze emoties spelen ook een grote rol bij aankoopbeslissingen. Verpakking kunnen daarom een belangrijke onderbewuste trigger zijn. Ervaren klanten een positieve emotie bij je gepersonaliseerde verpakkingen? Dan plant je de zaadjes voor een volgende aankoop. Kleurenpsychologie speelt hierbij een belangrijke rol.

    Wist je bijvoorbeeld dat we bepaalde kleuren onbewust associëren met specifieke emoties? Rood staat bijvoorbeeld voor passie en gezelligheid, terwijl blauw kalmte en vertrouwen inspireert. Kies daarom voor een kleur waar consumenten jouw huismerk of producten mee mogen associëren.

    Zoals het beroemde gezegde luidt: “Eén beeld zegt meer dan duizend woorden”. De afbeelding op je verpakking kan ook een bepaalde stemming oproepen bij klanten. Een merk dat een ‘relaxt gevoel’ wil overbrengen, gebruikt bijvoorbeeld een afbeelding van een mediterende persoon in een serene blauwe omgeving.

    Blauwe verpakkingen met serene bedrukking

    Anticipatie en luxeverpakkingen

    Verpakkingen personaliseren gaat zelfs verder dan perceptie, herkenbaarheid of kleur. Anticipatie is namelijk ook een belangrijk aspect van gepersonaliseerde verpakkingen. Vooral luxemerken spelen hier op in voor een positieve klantervaring. Zo verpakken ze het product bijvoorbeeld met cadeaulint om de unboxing lichtjes te vertragen.

    Dit zorgt voor een langzamere unboxing experience, maar zo bouw je wel ‘delayed gratification’ op. Hiermee geven gepersonaliseerde luxeverpakkingen een krachtige emotie tijdens het uitpakken, die sterk verschilt met de moderne ‘instant gratification’. Net als kerstochtend, waarbij een kind niet kan wachten om zijn of haar kerstcadeautjes eindelijk open te scheuren.

    Kleine nuance: anticipatie doet wonderen voor de unboxing van luxeproducten, maar er bestaan grenzen. Onnodig ingewikkelde verpakkingen zorgen net voor een averechts effect, waarbij klanten gefrustreerd hun gepersonaliseerde verpakkingen openen. Hierdoor bezorg je consumenten een negatieve ervaring en ontmoedig je een vervolgaankoop. Probeer dus altijd met mate te verpakken.

    Kind wacht om kerstcadeau te openen

    3. Stel je eigen gepersonaliseerde verpakking online samen

    Ben je op zoek naar een overzicht van alle soorten gepersonaliseerde verpakkingen? Dozen, tape of draagtassen… nagenoeg alles kan je personaliseren en bedrukken. Voeg gewoon een kleurtje toe en je verpakkingsmateriaal ziet er onmiddellijk veel aantrekkelijker uit.

    Laptop met scherm dat RAJAPRINT weergeeft

    4. Haal inspiratie uit deze voorbeelden

    Weet je niet goed hoe je aan personaliseren begint? Of ben je net op zoek naar iets innovatief? Laat je dan inspireren door merken die gepersonaliseerde verpakkingen naar een hoger niveau getild hebben.

    ► Dozen met een tikkeltje meer

    Iedereen kent wel de kleurrijke pakjes van Zalando, Bol.com of Coolblue. Door hun kleuren en vormgeving vallen ze onmiddellijk op. Andere grote retailbedrijven volgen deze verpakkingstrend al jaren. Hun merkbekendheid is deels tot stand gekomen door hun opvallende verpakkingen die bij de consument in het geheugen staan gegrift.

    ► Verpakkingen als spiegel van je persoonlijkheid

    Een klant koopt sneller een product waarmee hij zich verbonden voelt. Het is daarom goed om te weten wat nu juist het doelpubliek van jouw bedrijf of product is. Pas je verpakkingen aan op basis van leeftijd, geslacht of persoonlijkheid. Genderspecifieke verpakkingen zijn hier een duidelijk voorbeeld van. Er wordt gewerkt met een bepaald kleurenpalet en genderspecifieke afbeeldingen en figuren. En dit werkt! Onderzoek toont aan dat bijna 37% van de vrouwen zich eerder identificeert met genderspecifiek verpakte producten³.

    Genderspecifieke verpakkingen

    ► Maak van je gepersonaliseerde verpakking een collectors item

    Al heel wat grote merken hebben deze stap genomen en bieden hun klanten nu gepersonaliseerde verpakkingen aan. Dit kan zowel op een gerichte als een niet-gerichte manier. Je herinnert je waarschijnlijk de succesvolle Coca-Cola actie van enkele jaren geleden: iedereen was op zoek naar een flesje met zijn naam erop. Deze campagne is een duidelijk voorbeeld van een niet-gerichte actie. De verkoop van de flesjes ging zelfs met 2% omhoog na jaren van verkoopdalingen.4

    Maak van je verpakking een collectors item

    De actie van Nutella klinkt waarschijnlijk ook bekend in de oren. De klant kon toen in de winkel zelf de sticker met zijn naam op een pot chocopasta plakken of online een compleet nieuw concept ontwerpen. Dit was een voorbeeld van een gerichte actie. Elke pot Nutella was een origineel stuk.

    Deze voorbeelden tonen op welke creatieve manieren je je verpakking van een persoonlijke toets kan voorzien. Je verpakkingen worden al snel echte verzamelobjecten!

    Bronnen:
    https://www.invespcro.com/blog/customer-acquisition-retention/
    https://www.pregis.com/globalassets/white-papers-and-case-studies/2019—updated/white-paper-parcel-packaging-impacts-perception-2019.pdf
    3 www.packagingnews.co.uk/news/gender-divide-on-personalised-packaging-says-research-28-04-2014
    4 www.wsj.com/articles/share-a-coke-credited-with-a-pop-in-sales-1411661519

    Dit blogartikel bevat enkele AI-gegeneerde afbeeldingen.

    Over de auteur

    Christophe Jansen: Christophe werkt als auteur voor RAJA. Als Content en Communicatie Specialist geeft hij vorm aan het verhaal achter RAJA's producten.
    Leave a reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *





     

    Populaire onderwerpen